נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

שימוש בביצית מופרה/טרום עובר למחקר

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום לכבוד הרב הלפרין

אני סטודנט לתואר שני בגנטיקה ורציתי לשאול את הרב שתי שאלות

שאלה ראשונה

בהנחה שתיפתרנה הבעיות הטכניות והבטיחותיות בשיבוט בני אדם, האם ההלכה תתיר שיבוט בני אדם להולדה , ומדוע

שאלה שניה

קראתי בפרק שהרב כתב ב"דו"ח הוועדה המייעצת לביואתיקה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים על השימוש בתאי גזע עובריים לצורכי מחקר רפואי(אוגוסט 2001)" : 1 כל עוד פוטנציאל ההשתלה והלידה של העובר קיים, השמדתו וניצולו לצורכי מחקר אסורים מכל וכל, אלא אם הם נעשים למטרת פיקוח נפש

רציתי לשאול למה? לכאורה מבחינה הלכתית כל עוד העובר לא הושרש ברחם (ובוודאי אם הוא לא נכנס כלל לגוף האישה) אין לו כלל מעמד של אדם חי והראיה שלא נתיר חילול שבת לצורך הצלת ביציות מופרות. מצד השחתת זרע לכאורה יש מקרים בהם נתיר שימוש בזרע גם שלא לצורך פיקוח נפש – כגון בדיקת זרע במקרה של בעיות פוריות לזוג.

תודה מראש

בברכה

אברהם ווייס

האוניברסיטה העברית ירושלים, הדסה עין כרם

תשובה:

א. ההיתר לבדיקת זרע לצורכי פוריות מסתמך, בין היתר, על שיטת הראשונים שאיסור השחתת הזרע מקורו בפגיעה שהוא פוגע במצוות פרו ורבו. ולכן כל עוד שהבדיקה נעשית לצורך פוריות אין בכך שום איסור לאותן שיטות.

אבל מכאן אין היתר להשחתת זרע למטרות שאינן מטרות פוריות, אלא אם מדובר במצב של פיקוח נפש.

ב. אם הדברים עדין אינם ברורים, אנא חזור אלינו.

[print_link]

שאלות נוספות