צום יום כיפור בהריון
בס"ד אני אהיה בעזרת ה' בשבוע 40 בצום יום הכיפורים , תאריך הלידה המשוער הוא יום לאחר הצום. זהו הריון ראשון, סה"כ תקין ברוך ה'
ברצוני לשאול שאלה אחת מחולקת:
1. מהו ההיגיון בהוספת שם לחולה כסגולה לריפויו?
2. האם מדובר בשינוי מזלו לטובה?
3. האם ישנן מקורות הלכתיים לנוהג שמומלץ על ידי הרבנים הנחשבים היום?
4. והאם ישנו בנוהג הזה היגיון שיכול לשבר אוזן חילונית?
אשמח לקבל בתוספת לתשובה מקורות לקריאה נוספת.
בברכה חמה,
ובתודה רבה מראש,
א. המקור לשינוי שם לחולה מסוכן מובא במסכת ראש השנה טז, ב: "ואמר ר' יצחק ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה… ויש אומרים אף שינוי מקום."
ב. בתשובות הרא"ש סוף כלל י"ז הגרסא שונה, ושם שינוי השם מועיל רק לדעת י"א ע"ש.
והרמב"ם לא הביא להלכה דין שינוי השם.
ג. וכן נהגו גם בזמן הגאונים, ראה בית יוסף על הטור באבן העזר ס' קכט בשם רבנו פרץ.
ד. ולדברים יש שורש גם ע"פ קבלה. (ראה ספר מערכות אלוקים, שער האדם) ראה גם שו"ת מהרי"ט ח"א סי' רעט.
ה. לרוב המנהג לבחור שמות המביעים חיים ורפואה כמו "חיים" "רפאל" "שלום" וכדומה.
ו. ניתן להבין את דברי הגמרא כפשוטם.
אך גם לרציונליסטים יש הסבר לעובדה הסטטיסטית ששינוי השם מגדיל את הסיכוי לחיים.
ההסבר הוא ע"פ הגמרא במסכת הוריות בסוגית סימנא מלתא, דף יב, א.
וראה גם את דברי המאירי שבת סז, א, ד"ה והשני.
דהיינו, לאמונה חזקה, במיוחד אם היא נסמכת על סימן טוב הנראה לעין, יש השפעה ממשית על מצבו הפיזי של אדם.
ז. הידע הרפואי הקיים היום, על פיו מערכת החיסון מושפעת גם ממצב רוח ומאופטימיות – תומך גם הוא בפעולות של סימן טוב ואופטימיות כגון שינוי השם.
בס"ד אני אהיה בעזרת ה' בשבוע 40 בצום יום הכיפורים , תאריך הלידה המשוער הוא יום לאחר הצום. זהו הריון ראשון, סה"כ תקין ברוך ה'
אני בשבוע 30 בהריון. זו הפעם הראשונה בה אובחנתי עם סכרת הריונית. האם עלי לצום בתשעה באב?