נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

שתל קוכליארי בהלכה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

שאלה:

לכבוד הרב ד"ר הלפרין שליט"א. יאריך ה' ימיו בטוב ושנותיו בנעימים.

אחדש"ט.

ב"ה לפני כשנתיים וחצי זיכנו הקב"ה בבננו השלישי נעם. לאחר כשנה גילינו שנעם לקוי שמיעה בדרגה חמורה עד עמוקה (כמעט חרש לגמרי). לאחר כשנה בה הוא השתמש בשני מכשירי שמיעה, שקידמו אותו ב"ה מאד, והוא אף החל לדבר ולתקשר, החלטנו לבצע לנעם ניתוח שתל כוכליארי שיתן לו אפשרות טובה יותר לשמיעה, לימוד דיבור ותקשורת, והשתלבות מירבית בחברה.

כאיש הלכה, הדבר מעורר שאלות רבות, אותן אשמח שכבוד הרב יפתור לי:

שאלה ראשונה:

לגבי מכשיר שמיעה מצינו מחלוקת בפוסקים האם הם מוציאים ידי חובה במצוות התלויות בשמיעה כקריאת מגילה, תקיעה בשופר, שימוש כש"ץ ועוד. ידועה דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל (מנחת שלמה חלק א' סימן ט), והגר"מ פיינשטיין (אגרות משה, אבן העזר חלק ג', סימן לג) שטוענים כי יש כאן שמיעה מחודשת והדבר איננו נחשב כשמיעה. לעומתם הגרצ"פ פראנק (הובא במנח"י, חלק ב' סימן קנג), הציץ אליעזר (חלק ט"ו סימן מו) והגר"ע יוסף (יביע אומר, חלק ז' אורח חיים סימן יח) ועוד, סוברים שלקוי שמיעה השומע בעזרת מכשירי שמיעה מוציא ידי חובה גם במצוות התלויות בשמיעה, ודימו את הדבר למובא בפוסקים בדבר אדם השומע על ידי חצוצרות (שו"ת הלכות קטנות, חלק ב' סימן מה ; וכן במשנה ברורה באו"ח סימן תקפט, תרפט).

שאלתי היא מה הדין של השומע בעזרת שתל כוכליארי, שהרי בשונה ממכשיר שמיעה שמגביר את שרידי השמיעה הקיימים של לקוי השמיעה, השתל עוקף למעשה את האוזן של לקוי השמיעה, ויוצר שמיעה אלטרנטיבית. [צרפתי הסבר מבואר של אופן פעולת השתל, למרות שאני משער שכבודו מכיר אותו טוב ממני…]. ומצאתי בתחומין כרך כד, שד"ר ישראל ברמה דן לןמר כי השומע בעזרת שתל, גם הגרש"ז יאמר שהוא מוציא יד"ח במצוות השמיעה, משום שאין כאן מעבר פאזות, אולם לענ"ד הדברים צריכים באור, דהרי עדיין יש כאן שמיעה מלאכותית, וגם הגר"ע יוסף ודעימיה תלו את הדבר בדין השומע בעזרת חצוצרות שיש לו שרידי שמיעה, אולם בשונה מכך, לאחר ניתוח השתל שרידי השמיעה באוזן המושתל מתבטלים, והשמיעה מבוססת רק על השתל.

לפיכך שאלתי היא מה דעת הרב בדבר השומע בעזרת השתל הכוכליארי.

שאלה שניה ושלישית:

בחלק החיצוני של השתל של בננו, ישנו מגנט המחובר בעזרת חוט לקופסת הבטריות המצויה בתוך כיס בגופיה של בננו. בשבת אנו מפעילים מראש את השתל, והבטריות הנטענות מספיקות עד צאת השבת, ומתבססים אנו על הפוסקים שהתירו נשיאת מכשיר שמיעה בשבת כאשר מפעילים אותו מערב שבת.

אלא שמתעוררות שתי שאלות בדבר: בשונה ממכשיר שמיעה שהוא פועל באופן רצוף, כאשר מסירים את המגנט מראשו של בננו (כאשר הוא הולך לישון), המכשיר מתריע על תקלה ומצפצף (לאורך כל הלילה). שאלתי היא כיצד יש להסיר את המגנט מראשו, שהרי בהסרה אנו גורמים להפעלה של הציפצוף הנ"ל? האם בדרך רגילה, האם בשינוי? האם עדיף שהוא עצמו יסיר אותו?

שאלה שניה היא, שכמעט כל שבת. תוך כדי משחק ותנועה, מתנתק החוט של השתל מקופסת הבטריות. במצב זה המכשיר נכבה אוטומאטית ויש צורך להדליקו מחדש. אם לא נדליקו מחדש, בננו לא ישמע מזמן ההתנתקות עד למוצאי שבת. שאלתי היא, האם ישנה דרך אפשרית להדליק את המכשיר בשבת עצמה, על מנת שבננו יוכל לשמוע בהמשך השבת. האם אפשר על ידי גוי, או בדרך אחרת?

אשמח מאד שהרב יפשוט את ספקותי במהרה, משום שהשאלות הללו נוגעות לנו במאד מאד.

בברכת שנה טובה,

ובשורות טובות לנו ולכל עם ישראל,

א' י',

ישיבת ההסדר ירוחם,

ר"מ בישיבה התיכונית 'בלבב שלם' ירוחם.

תשובה:

לשאלה הראשונה

א. יש לדון קודם בשאלה אחרת, קרובה לשאלתך.

קיימים מצבים של חרשות עצבית הנובעת מפגיעה בעצב המוליך את התגובה העצבית מהאוזן הפנימית אל גזע המוח. ההולכה העצבית הזו היא הולכה כימית-חשמלית, כאשר פוטנציאל הפעולה החשמלי נע לאורך סיב העצב לא כתנועת אלקטרונים בתיל מתכתי מוליך, אלא הוא קשור בשינוי רגעי בחדירות של קרום העצב לחדירת יונים חיוביים, שינוי הנע לאורך סיב העצב (ראה עזרא זוהר ויאיר שפירא, הגוף ותפקודו, עם עובד תשל"ז, עמ' 190-191)

מה יהיה הדין אם במקום סיב העצב הפגוע נצליח להשתיל מוליך חשמלי מתכתי שיוכל לקבל את הגירוי החשמלי מהחיישנים באוזן הפנימית, ולהעביר את האימפולס החשמלי למרכז המתאים בגזע המוח. מגזע המוח יועבר הסיגנל למרכז השמיעה במוח הגדול דרך סיבי העצבים הביולוגיים הייעודיים לכך.

האם שמיעה כזו שתחילתה בשמיעת אוזן רגילה וסופה בהולכה עצבית רגילה, אלא שבאמצע הדרך הוחלף מוליך עצבי במוליך מתכתי. האם נחשוב זאת כשמיעה הלכתית גם לדעת הגרשז"א וסיעתו?

לכאורה הדבר תלוי בשאלה אם אותו מוליך מושתל נחשב, מבחינה הלכתית, כחלק מגוף החולה או כתוספת חיצונית זרה.

אם המוליך ייחשב כחלק מגוף החולה, הרי שמדובר בשמיעה של החולה באמצעות אבריו שלו, ויש מקום גדול להחשיב אותה כשמיעה הלכתית לכל דבר. משל למה הדבר דומה? למי שעצב תנועתי (המוליך פקודה אל שרירי היד להתכווץ) נפגע והוחלף על ידי מוליך מתכתי. במקרה האחרון סביר שלגבי דינים הדורשים תנועת יד (כנטילת לולב, הנפה בבית המקדש, קניין מדשיכה, מלאכת הוצאה וכדומה), תנועה כזו תעמוד במבחן ההלכתי ותיחשב תנועה של המושתל לכל דבר ועניין. שהרי הפקודה להניע היד מקורה במוח, התחלתה טבעית לגמרי, וגם התוצאה הסופית של הזזת שרירי היד היא טבעית לחלוטין.

ב. מצינו דיון דומה מעט, למי שליבו הטבעי הוחלף בלב מלאכותי. לדעת החכם צבי הסובר שהמשמעות ההלכתית של היעדר לב היא מוות מבחינה הלכתית בכל זאת מושתל הלב המלאכותי נדון כחי על אף שהלב המלאכותי עובד באופן שונה מלב ביולוגי.

אמנם יש לחלק בין דיני חיים ומוות ובין מצוות האיברים (ראה באליה רבה סוף פ"ק דאבלות), בכל זאת ראוי להזכיר מצב כזה על דרך צחות.

ג. אם יכריעו גדולי הפוסקים שתנועת יד כזו מועילה גם לענייני הלכה, דין דומה אמור להיות גם לגבי החלפת חלק מעצב השמע במוליך מתכתי.

עדיין יהיה מקום לדון מה יהיה הדין במצב בו גם עצב השמע שבתוך המוח (הנדון בפסקה א) וגם חיישני הקול שבאוזן הפנימית הוחלפו בתחליפים מלאכותיים.

גם כאן יש מקום להחשיב שמיעה כזו כשמיעה הלכתית אפילו לדעת הגרשז"א, ואין לי ספק שמצב כזה עדיף על שמיעה באמצעות מכשירי שמיעה רגילים, אף כי ההכרעה מסורה לגדולה הפוסקים.

בכל אופן, לאור המחלוקת על עצם דינו של הגרשז"א יחד עם ספקו הרועם של החזון אי"ש, בהחלט יש מקום להחשיב שמיעה כזו לשמיעה הלכתית. (המחלוקת על עצם דינו של הגרשז"א הובאה באסיא עז-עח בעמ' 23026. סקירה מקיפה של שיטות פוסקים בנדון הובאה גם בספר רץ כצביח [לרב צבי רייזמן שליט"א מלוס אנג'לס], בכרך ב' [תשס"ה] סימן י, עמ' קח-קלט)

ד. ואם כן במצב שבו סיב העצב המקורי קיים, ורק העברת גלי הקול המגיעים לאוזן החולה נעשית תוך עקיפת האוזן החיצונית והפנימית והעברתם בצורת גלים חשמליים ישירות לאלקטרודות המגרות את סיבי עצב השמע, אולי יש מקום להחשיב את המערכת כאיבר תחליפי לאוזן הפנימית והחיצונית , ואולי להחשיב גם את השמיעה הזו כשמיעה הלכתית.

זו כנראה סברתו של ד"ר ברמה בתחומין כד.

ה. לגבי השאלה השניה והשלישית

[print_link]

שאלות נוספות

חימום בשבת

במזג אוויר קר עד כדי קיפאון (סערת שלגים), האם כשיש תינוק בקראוון בודד ללא שכנים החימום הוא פיקוח נפש? פשטות הפוסקים בסי' רעו ס"ה וסי'

קרא עוד »

לימוד אוטודידקטי

שלום רב, אני מעוניין לצבור ידע רפואי נרחב באופן אוטודידקטי (עצמאי), ואולי תוכלו לכוון אותי איך ובמה להתחיל, איזה ספרים ניתן לרכוש, או אולי יש

קרא עוד »