נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

Eating in the Succa after dental operation

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

10 בנובמבר 2013

הרב המשיב: פרופ' א.ס. אברהם

שאלה:

I recently had my wisdom teeth removed (yesterday), and I am still not allowed to eat solid foods. Should I attempt to eat a כזית of פת tomorrow night or am I בגדר מצטער פטור מן הסוכה?

Thank you,
Alex

תשובה:

We apologize for the untimely answer – the institute was not in open during the holidays.

Rav Meir Orlian's Answer:

בגמרא למדו בגזירה שוה מליל פסח שיש חיוב לאכול סעודת פת בלילה הראשון של סוכות, ואינו רשאי להתענות (סוכה כז. ורש"י שם). וכך פסק בשולחן ערוך: "אכילה בסוכה בליל י"ט הראשון, חובה; אפילו אכל כזית פת יצא ידי חובה" (או"ח תרלט, ג).

נחלקו הראשונים האם מצטער (כגון שירדו גשמים) פטור בלילה הראשון של סוכות, וברמ"א פסק שאינו פטור וחייב לאכול כזית פת בסוכה גם אם ירדו גשמים (שם, ה). עוד דנו האחרונים האם דין חולה כדין מצטער או שיש מקום לפטרו אף בלילה הראשון, והרבה כתבו לפטור. (עיין שערי תשובה תרמ, ג; מקראי קודש לרב הררי, הל' סוכות ז, לז(עט); חזון עובדיה. דיני ישיבה בסוכה דף קנ"ה הע' מו.)

ולכן יש מקום לפטור אותך מלאכול פת מדין חולה. על כל פנים, כיון שיש בדבר מחלוקת בחשש חיוב דאורייתא, ראוי להתאמץ קצת לאכול לפחות כזית פת. אפשר לרכך את הפת במים חמים בכלי שני. ומותר אפילו לבשלו אם צריך, ובלבד שיישאר כזית שלם (או"ח קסח, יא ומ"ב נב; מקר"ק ז, סו; חזו"ע ס"ו).

לפסק חלק מהספרדים פטור מצטער שייך גם ביום הראשון, ולדבריהם יש להקל שלא לאכול אם אכילת הפת כרוכה בכאב (עיין מקר"ק פ"ז הע' רכט; חזו"ע דיני ישיבה בסוכה ס"ט).

על כל פנים, ודאי שיש לשבת בסוכה ולאכול שאר הסעודה (מרק וכדו') שם, כיון שאין הישיבה גורמת יותר סבל בזה מאשר ישיבה בבית (רמ"א תרמ, ד על פי ר' אליעזר ממיץ, בעל היראים, סי' תכא).

The Gemara derives through a gezeira shava from the first night of Pesach that there is an obligation to eat a meal of bread on the first night of Succos, and one is not allowed to fast. (Succah 27a and Rashi) The Shulchan Aruch rules: Eating in the Succah on the first night of Yom Tov is an obligation; even if one eats a kezayis of bread he fulfills his obligation. (O.C. 639:3)

The Rishonim dispute whether a person who suffers discomfort (e.g. it is raining) is exempt on the first night. The Rama (639:5) rules that he is not exempt, and one is obligated to eat a kezayis of bread in the succah even if it is raining. The achronim further discuss whether a person who is ill is similar to one who suffers discomfort or whether he is exempt even the first night. Many exempt him. (See Shaarei Teshuva 640:3; Mikraei Kodesh by Rav Harari, Hil. Succos 7:37(79); Chazon Ovaida, Laws of Sitting in the Succah, p. 155, ftnt. 46)

Therefore, you can refrain from eating bread on account of your illness. However, since there is a dispute concerning a Torah obligation, you should make some effort to eat a kezayis of bread. It isallowed  to soften the bread with hot water from a keli sheini. It is even possible to cook it, if necessary, provided that the kezayis remains in one piece. (O.C. 168:11 and M.B. 168:52; Mikraei Kodesh 7:66; Chazon Ovaida #6)

According to some Sefardim, the exemption of discomfort applies also on the first night. According to them there is no need to eat bread if it entails pain. (See Mikraei Kodesh 7:229; Chazon Ovadia #9)

Regardless, you should certainly sit in the Succah and eat the remainder of the meal (soup, etc.) there, since sitting in the Succah does not cause any additional discomfort over sitting in the house. (Rama 640:4)

[print_link]

שאלות נוספות

כשרות טיפול תרופתי

לכב' הרב הלפרין שלום, חברה בשם agel המציאה טכנולוגית הרחפה של תוספי תזונה בג'ל טבעי. יתרונות הטכנולוגיה א. שהיא מאפשרת ספיגה מהירה וכמעט מלאה של

קרא עוד »

בעיות אישות

שלום יש לי בעיה ורציתי אם תוכלו לעזור לי או להפנות אותי לגורם הנכון כשאני נמצא עם אשתי לבד ואנחנו מקיים יחסים אני גומר מהר

קרא עוד »