נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

Organ and/or Tissue Donation" form

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

I am to start a "Cardiac Rehabilitation" program this week.

They have asked me to fill out a "Health Care Proxy."

Part of that is an "Organ and/or Tissue Donation" form which reads:

"I hereby make an anatomical gift, to be effective upon my death, of:

Any needed organs and/or tissues____

The following organs and/or tissues___________

Limitations________________

If you do not state your wishes or instructions about organ and/or tissue donation, on this form, it will not be taken to mean that you do not wish to make a donation or prevent a person who is otherwise authorized by law, to consent to a donation on your behalf.

Signature______________"


Could you help me understand what I should do and what I may do Halachically?


Thank you.

תשובה:

השואל צריך לקבוע את עמדתו העקרונית אם הוא רוצה לנהוג על פי דעות הפוסקים שמות המוח הוא מות האדם, או על פי דעות הפוסקים שרק מות הלב מגדיר את מות האדם. רצונו זה צריך להיקבע בהתייעצות עם רבו הקבוע, או עם גורם הלכתי מוסמך שהוא מעוניין לקבל את דעתו.

אם נפסק שעליו לנהוג על פי השיטה שמות המוח הוא מות האדם, עליו להשיב כדלקמן:

במסגרת המגבלות עליו לציין כי הוא מסכים לתרומת איברים או רקמות רק בתנאי שתרומה כזו צפויה להציל חיים באופן מיידי וידוע, ורק לאחר שמות המוח נקבע בהתייעצות עם רב אורתודוקסי מובהק (רצוי שיציין שם אחד או שניים של רבנים כאלו).

אם נפסק שעליו לנהוג על פי השיטה שרק מות הלב הוא מות האדם, עליו להשיב כדלקמן:

במסגרת המגבלות עליו לציין כי הוא מסכים רק לתרומת כליות, ובתנאי שמדובר במצב של מות הלב בלי הכנות קודמות.

בברכה,

פרופ' שטינברג

The questioner must decide whether he wishes to follow the opinion of those authorities according to whom brain death defines the death of the person, or those authorities according to whom only death of the heart defines death of the person. This decision must be taken in consultation with his regular rabbi or with another reliable halachic authority whose opinion he can accept.

If he wishes to follow the opinion that brain death constitutes death of the person, he should respond as follows:

Within the framework of limitations, he should indicate that he consents to donate organs or bodily tissues only on condition that such a donation be intended to immediately save the life of a known patient and only after brain death has been established in consultation with an authoritative Orthodox rabbi. (It is preferable to specify the name of one or two such rabbis.)

If he wishes to follow the opinion that only death of the heart constitutes death of the person, he should respond as follows:

Within the framework of limitations, he should indicate that he consents to donate only kidneys on condition that death of the heart has occurred. In any event no preliminary preparations may be undertaken until death of the heart has occurred.

Sincerely,

Prof. Steinberg

להדפסה

שאלות נוספות