צום יום כיפור עם עבר של ניתוח וטיפולים
בן 48, לפני 14 שנים עברתי נתוח ראש, להסרת גידול בממאירות נמוכה, טיפול בהקרנות, רדיוכרוגיה, כימוטרפיה. כתוצאה מכך סובל מהתקפים אפילפטיים, ומטופל תרופתית. לפני כ-
Is it more important to heal Jewish people than non-Jewish people?
Practically speaking, would it be better to take a position at a hospital that has more Jewish patients, particularly religious Jewish patients, over a hospital with less observant Jews and non-Jews?
In terms of research projects, is it more important to choose medical issues more common among Jewish people?
Thank you so much! =)
According to halacha ruled in our generation by the masters (Rabbi Shlomo Zalman Auerbach ZTz"L and – may he live long – Rabbi Ovadia Yosef), there is a Halachick obligation to treat not only Jews but Gentiles as well, and this obligation exists on any day of the week, including Shabbat.
The question of choosing between hospitals is not a Halachic one, but a question of the doctor's personal feeling, depending on a variety of issues.
In general, it is preferable to work in the place with the highest medical standard, that is, of course, only if you have an actual possibility of maintaining Halacha and refrain from prohibited Chilul Shabbat, either on a non-endangered patient or other cases.
בן 48, לפני 14 שנים עברתי נתוח ראש, להסרת גידול בממאירות נמוכה, טיפול בהקרנות, רדיוכרוגיה, כימוטרפיה. כתוצאה מכך סובל מהתקפים אפילפטיים, ומטופל תרופתית. לפני כ-
בס"דשלום רב!לפי הבנתי בדברי הרב בכמה תשובות שהשיב באתר של מכון שלזינגר , יש הבחנה בין "דימום ויסתי" לדימום אחר הנקרא "דמם שבירה"דימום ויסתי רגיל-
לפני חודשיים וחצי ילדתי תאומות בניתוח קיסרי ומאז יש לי דימום ממושך, כאשר בכל התקופה הזאת קיבלתי פעמיים וסת שהייתה ארוכה יותר מהרגיל ובין שתי
Shalom rav, May be you remember me. Lea de Lange. I live in Jerusalem and write in Dutch for Dutch publications. In the past I