שימוש ללא כח גברא
לכ' הרבנים שליט"א האים יש התר בדיעבד (ובאיזה תנאי) לבעל הסובל מחלישות רבה בכוח גברא לשמש מטתו כשהוא דש באבר מת באותו מקום עד לפליטת
מהם הכללים לגבי מניעת טיפול רפואי, משום "שב ואל תעשה"?
אשמח להתייחסות ספציפית לילד הסובל משיתוק מוחין, פיגור עמוק ועוד תסבוכות, שסובל כרונית מדלקות ריאה ומגיע למצוקות קשות שעלולות ללא טיפול להוביל למוות. הרופאים לא נתנו לו סיכוי לחיות, היום הוא בן חמש אבל סובל ומצבו הבריאותו לא טוב.
הכללים המתירים להמנע מטיפול רפואי קובעים שאין היתר למנוע טיפול רפואי אלא אם כן מדובר בחולה המקיים 3 תנאים:
1. הוא נוטה למות (לפי הערכות הרופאים לא נותרו לו יותר מחודשי חיים ספורים)
2. הוא סובל מאוד, בסבל קשה שאדם רגיל מעדיף למות במצבי סבל כאלה.
אם החולה נמצא בהכרה קיים גם תנאי שלישי
3. החולה רולה למות ולא לחיות.
ראה את מאמרו של הרב פרופ' אברהם שטינברג – הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות", אסיא עא-עב עמ' 25-39.
להלן קישור למאמר דרך אתר מגון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia71-72/Assia71-72.02.asp
לכ' הרבנים שליט"א האים יש התר בדיעבד (ובאיזה תנאי) לבעל הסובל מחלישות רבה בכוח גברא לשמש מטתו כשהוא דש באבר מת באותו מקום עד לפליטת
שלום. נשאלתי על ידי אחת מחברות הקהילה שלי לגבי צום ביום כיפור. השואלת אותרה כחולה בתסמונת סיוגרן (Sjögren's syndrome). מצבה העכשווי הוא של פגיעה חריפה
התחלתי לספור ימים נקיים. לאחר 3 ימים לאחר מתן שתן ראיתי כתם של דימום בהיר מאד ולאחר מכן הוא נעלם ולא הופיע שוב. האם אני
שלום, ביחס לעבודה בנושא המתת חסד, עלתה לנו שאלה, שאשמח אם נוכל לקבל עליה תשובה; האם ניתן למנוע מחולה הנוטה למות פעולות או תרופות מאריכות