נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

בדיקות בטהרת המשפחה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: אחר

שאלה:

אני כותבת הפעם בשם חברתי: היה לה כתמים יומיים ואח"כ הפסיק וביום השמיני התחיל דימום שלושה ימים סך הכל 10 ימים לפני השבעה נקיים, היא רצתה להיטהר כמה שיותר מהר ובהפסק טהרה ובבדיקה של היום הראשון היא בדקה לא לעומק כפי ההלכה אלא מעט. אח"כ ספרה שבעה נקיים וטבלה. כעת היא בהריון ויש לה יסורי מצפון שהיא לא בדקה כפי שהיתה רגילה תמיד כפי ההלכה. זו פעם ראשונה שהיא "מקלה" בבדיקות דבר שלא עשתה קודם ודוקא עכשיו היא בהריון. יש לציין שבעלה לא אדם כל כך דתי על כן ממש משום שלום בית היתה חייבת להיטהר כמה שיותר מהר. מה דעתך כבוד הרב והאם יכולה לתקן את ענין הבדיקות שלא עשתה כהלכה, מאוד מוטרדת מכך. עצתך בבקשה.

תשובה:

למרות שלכתחילה היתה חברתך צריכה להקפיד יותר, לאחר מעשה טבילתה היתה כהלכה ללא שום פקפוק ואינה צריכה לחשוש או להיות מוטרדת.

כמובן שבפעם הבאה כדאי שתנהג כפי שהיא רגילה.

את הנימוקים ההלכתיים ניתן לראות בקישור:

——————————

נימוקי התשובה:

השו"ע פוסק בסי' קצו' סעי' ו' כל בדיקות אלו וכו' ותכניסנו באותו מקום בעומק לחורים ולסדקים עד מקום שהשמש דש וכו' ואם יקשה בעיניה מאוד לפחות בדיקה של יום הפסק טהרה תהי עד מקום שהשמש דש וברמ"א שם בדיעבד אם לא עשתה כן כלל רק שבדקה עצמה יפה בחורין ובסדקין בעומק היטב כפי כחה אע"פ שלא הגיע למקום שהשמש דש סגי לה.

וכתבו האחרונים שבדיקת חורים וסדקים אינו אלא מדרבנן ומן התורה די לה בבדיקה בבית החיצון בלא בדיקת חורים וסדקים, ובלבד שתשהה בבדיקתה שיעור זמן שתרד מן המטה ותדיח פניה של מטה.

ולא גזרו חכמים שתבדוק בחורים ובסדקים אלא במקום שאפשר אבל כשא"א די לה בבדיקה מן התורה סד"ט ס"ק כג'. ובמקרה דנן אפ"י שלא שהתה בבדיקתה עכ"פ כיוון שהלבנים צמודים לגופה וודאי שאם היה דם היה נראה הוי כמו ששהתה, ולכן כיוון שמדובר במצב של שלום בית והיתה חיבת להיטהר נחשב כא"א וודאי שעלתה לה הבדיקה כדת וכהלכה ואין לה להיות מוטרדת מכך.

———————-

המשיב הינו הרב גבריאל טולדאנו.

[print_link]

שאלות נוספות

דימום

שלום וברכה כבוד הרב! סתם רציתי לדעת אני אחרי לידה והופיעו אח"כ כתמים ולכן שאלתי את הרב שלי מה עלי לעשות והוא אמר לי לשים

קרא עוד »

צום בשמירת הריון

אשתי בשמירת הריון ונצטוותה על ידי רופא לא לקום מהמיטה ולהרבות בשתייה על מנת שלא יופיעו צירים מוקדמים. ב9 באב היא תהיה בתחילת חודש 9

קרא עוד »

פעילות ספורט בשבת

שלוםלאחרונה, זיכני הקב"ה להחלים ממחלת הסרטן באמצעות ניתוח. אחת ההמלצות הרפואיות האונקולוגיות לפעילויות מנע, היא לעסוק בפעילות ספורטיבית. (פעילות נוספתלמשל  היא להרבות באכילת פירות וירקות

קרא עוד »