חולה שיש בו סכנה וחולה שאין בו סכנה בפסח
שמעתי שיעור בו הסבירו שחולה יכול להקל בכמות אכילת מצה ויין אם הם מסוכנים עבורו בליל הסדר. אבל לא הבנתי את סוגי הסכנה השונים של
שלום,
מצאתי ציטוטים אלו בשמך, ורציתי לוודא אם אכן הם אמינים. אם לא, אשמח לקבל חוות דעתך בנושא.
"גם הרב מרדכי הלפרין חולק על דברי ה"ציץ אליעזר": "כדאי לדעת שבכל מקרה אין כאן שינוי אמיתי של איברי הרבייה. אלא תחליף רקמתי בו משתמשים הפלסטיקאים. וכמובן נשללת יכולת ההולדה מהמנותח. אילו היה באמת ניתן לבצע היפוך מין כמו שמתקיים באופן טבעי בכמה בעלי חיים, אז הייתה לכך בוודאי גם השפעה על המסקנות ההלכתיות." גם כאן קיימת ההבדלה בין שינוי מין טבעי/אלוקי לשינוי מין הנעשה על ידי ניתוח58.
אותו הרב הלפרין בראיון עם צבי עצמון לכתב העת גלילאו בשנת 1998 מתייחס לשאלה זהה:
"במקרים של סכנת חיים ממשית מותרת כריתת האשכים. למשל, במקרה של סרטן הערמונית (גליליאו 22 עמ' 9), שהורמון האשכים טסטוסטרון מחמיר אותו, מותר, ולפעמים גם יש חובה, לכרות את האשכים. לעומת זאת, איום בהתאבדות מוגדר כפיקוח נפש רק במקרה של מחלת נפש, אחרת הוא מוגדר כניסיון סחיטה. סירוס של אישה (כריתת השחלות) אסור גם הוא, אם כי כאן החומרה פחותה במקצת. "מה המעמד ההלכתי של גבר שבכל זאת עבר ניתוח להחלפת המין – האם מוטלות עליו חובות הלכתיות כגבר או כאישה? האם עליו להניח תפילין או להדליק נרות שבת? ולאן עליו לפנות בבית הכנסת – אל ספסלי הגברים או לעזרת הנשים?" תשובתו של הלפרין הובעה בקול שהיה בו נימת-מה של קלילות, אני מניח שמתוך תחושה (מוצדקת) ששאלה זו יותר משהיא בעיה מעשית, היא נועדה לבחון גבולות. וכך הייתה התשובה: אם החלפת המין (ולו בניתוח) איננה אלא מעשה חיצוני, ברור שמי שהיה גבר נותר גבר. אלא מאי? אם הוא יבוא בבגדי אישה לבית הכנסת לא יותר לו להיכנס, גם לא לעזרת הגברים, שהרי מדובר בפרובוקציה. אדרבא, יחליף את בגדיו, ישנה את דרכיו, אזי יתקבל בברכה. במאמר מוסגר אזכיר כי הרב אליהו אברג'ל, אב בית הדין הרבני באזור הדרום קבע בפסק הלכה – כך פורסם לאחר שנתקיימו שיחותיי עם הרב ד"ר הלפרין – כי גבר שעבר ניתוח לחילוף מין כשר למניין – ובלבד שיטיב את דרכיו ויעשה תשובה. "ומה עם איכות חיים, האם היהדות אינה מתחשבת באיכות החיים?", חזרתי ושאלתי. תשובתו של הלפרין הייתה נחרצת: גבוה מעל השאיפה לאיכות החיים קיימים עקרונות המוסר וההלכה היהודית. השאיפה לאיכות חיים אינה יכולה לדחות איסורים שמקורם בתורה."
" [הציטוט מתוך עדן ארזי, טרנסג'נדרימות וההלכה היהודית, כסלו תשס"ח, נובמבר 2007]
לגבי הראיון עם צבי עצמון בגליליאו – הציטוטים בשמי אין בהם שיבושים מהותיים, אך מילות ומשפטי הקישור של המראיין – חלקם רחוקים מדיוק. אני מניח שניתן להשיג את הראיון בלא עריכות סלקטיביות בחיפוש מאגרי המידע הרלוונטיים. לגבי הציטוט הנוסף – מקורו בפרויקט השו"ת של מכון שלזינגר בשאלה #2645.
[את הכתבה המקורית לא ניתן לראות באתר של גלילאו או מט"ח, אבל יש עותק של הראיון עם צבי עצמון מגלילאו 22 באתר של מכללת גורדון.]
שמעתי שיעור בו הסבירו שחולה יכול להקל בכמות אכילת מצה ויין אם הם מסוכנים עבורו בליל הסדר. אבל לא הבנתי את סוגי הסכנה השונים של
Sholom U'Vracha. We spent a wonderful week together on the ship from Rome several weeks ago and the Sheila came up if Yechidim can make
שלום לכבוד הרב אני נזקקת בעקבות מחלה לאניהלציה פעמיים ביום, במהלך הריון . מה לעשות בשבת ? המכשיר חשמלי והפעלתו דורשת לעבור על שמירת השבת,
האם אני יכולה לתרום את כל איברי כל עוד אני בחיים? לאנשים חולים שמחכים לתרומה בכליון עיניים? החיים לא האירו לי פנים . לא הצלחתי