נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

מועד המוות לאחר נסיון החייאה – הפסקת ההנשמה או סוף פעולות ההחיאה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

25 בדצמבר 2014

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

המש/ך לשאלה #7213 על המתנה לאחר נסיון החיאה:
כאשר הלב והנשימה פסקו, אך בוצעה החייאה שנכשלה, מהו מועד המוות מבחינה הלכתית:
מועד הפסקת הנשימה המוקדם או המועד המאוחר של קביעת כישלון ההחייאה?

תשובה:

על שאלה זו כבר ענה הגרי"י נויבירט ופסק:
"ומה הדין לגבי אדם שנמצא ללא נשימה וללא פעימות לב לפני השקיעה, ועושים לו החייאה ממושכת אך ללא הצלחה, כך שמותו נקבע אחרי השקיעה. שמעתי ממו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א שקובעים את היארצייט לפי הזמן שאיבד הכרתו כי מתברר למפרע שהוא מת אז, ולא לפי הזמן שקבעו את מותו." [מובא בנשמת אברהם מהד' תשס"ז, חיו"ד, סוף סימן שצז]

הלכה זו שמעתי בשעתו גם בשם הגרש"ז אויערבאך: מועד המוות נקבע רטרואקטיבית והוא המועד שבו נפסקה הנשימה ונפסקה פעילות הלב, לפני ההחייאה שנכשלה.

[print_link]

שאלות נוספות

עבודת מיילדת בשבת

שלום לרב, התקבלתי לעבודה כמיילדת בבית חולים שאינו מנהל אורח חיים דתי ואינו מעסיק גויים של שבת. 1. מהן הפעולות אותן מותר/אסור לי לבצע בשבת?

קרא עוד »

דיכאון

1. האם עצבות ודיכאון "סתמיים" הם דבר פיזיולוגי גרידא או יש תמיד איזה בעיה ברקע שגורמת לזה 2. אם יש משני הסוגים- איך מבדילים בניהם?

קרא עוד »