החייאה לחולה המוגדר כצמח בעת שיש לו דום לב
הרב הלפרין רוב שלום וברכה, אני מעלה שאלה זו כלימוד לקראת שיעור שאני מכין ואני מבקש לדעת אם זו מחלוקת או שבנקודה זו יש הסכמה.הרב
ושאלתם האם כהן שתורם אונת כבד יחשב לבעל מום ולא יוכל לעבוד בביהמ"ק בב"א?
להלן תשובת הרב אוהד אהרון:
כתב הרמב"ם בהלכות ביאת מקדש (פ"ו ה"ז) "אין פוסל באדם אלא מומין שבגלוי אבל מומין שבחלל הגוף כגון שניטל כולייתו של אדם או טחול שלו, או שניקבו מעיו אעפ"י שנעשה טרפה, עבודתו כשרה. שנאמ' שבר רגל או שבר יד, מה אלו בגלוי אף כל בגלוי" עכ"ל ולפי דבריו יוצא. שגם כהן שתורם אונת כבד לא יחשב בעל מום מפני שהוא מום בחלל הגוף ואינו גלוי. ויוכל לעבוד בבית המקדש שיבנה בב"א.
כמו כן ראו תשובת הרב אשר שקאני והרב מרדכי הלפרין:
תשובת הרב ד"ר מרדכי הלפרין והרב אשר שקאני:
ראה דברי הרמב"ם: "אין פוסל באדם, אלא מומין שבגלוי; אבל מומין שבחלל הגוף–כגון שניטל כליתו של אדם, או טחול שלו, או שניקבו מעיו–אף על פי שנעשה טריפה, עבודתו כשרה: שנאמר "שבר רגל, או, שבר יד" (ויקרא כא,יט)–מה אלו בגלוי, אף כול בגלוי." (רמב"ם הלכות ביאת מקדש, פרק ו הלכה ז)
ובתוספתא בכורות (ד,ד): "היה בו מום מבפנים – אינו מום. שנאמר: 'אור או פיסח'. מה עור ופסח מום שבגלוי ואינו חוזר" [1].
לסיכום: תרומת אונת כבד איננה נחשבת כמום בכהנים.
[1] וע"ע בספר משפט הקרבנות (עמ' כג אות כב)
הרב הלפרין רוב שלום וברכה, אני מעלה שאלה זו כלימוד לקראת שיעור שאני מכין ואני מבקש לדעת אם זו מחלוקת או שבנקודה זו יש הסכמה.הרב
בס"ד כבוד הרב שלום רב בת 32, נשואה +1 (בן שנתיים וחצי) סובלת כרגע מביוץ בזמן הנידה, אי שם עמוק בזמן הנידה.. אני מדממת כשבעה
שלום וברכה, האם ניתן להתייעץ במייל זה לגבי הצורך לשתות ביו"כ במקרה של בעיה בכליות, או שיש לפנות למייל אחר? הנתונים הרפואיים הם כאלו- בן