עבודת רופא מרדים בהפלות – המשך
שלום רב, אני כותב בהמשך לתשובה של הרב ד"ר הלפרין שליט"א לשאלה שלי מלפני מס' חודשים (משום שרק עכשיו גיליתי שקיבלתי את התשובה כבר לפני
יש עוד רופאה המתגוררת ביישוב ואיננה נוסעת בשבתות (אך אינה נמצאת בכל שבת). במקרי הצורך פונים לעתים אליי ולעיתים אליה.
א. המרחק משתולה מלאכי לבית החולים בנהריה הוא גדול במידה ניכרת מתחום שבת דאורייתא של 3 פרסאות – י"ב מיל, לדעת הרמב"ם והירושלמי.
ב. מאידך עבודת אחות בבית חולים קשורה כמעט תמיד בטיפול בחולים שיש בהם סכנה, ולכן מותר לך לנסוע לבית החולים עם נהג גוי. נא עייני בשני מאמרים על נסיעה לתורנות וחזרה ממנה בשבת שנמצאים בספר אסיא ז' "נסיעת רופא לתורנות שבת וממנה מחוץ לתחום שבת" עמ' 241-249 ובספר אסיא ט' "עוד על נסיעת רופא לתורנות מחוץ לתחום שבת", "נסיעת רופא בשבת וחזרה לביתו – עיקרי שיטות" עמ' 140-145.
ג. לעומת זאת בשבתות בהם הרופאה נמצאת ביישוב, החזרה לביתך איננה קשורה כלל במצבי פיקוח נפש, לכן אסור לך לחזור לביתך גם אם הנהג איננו יהודי וזאת עקב בעית התחומין שהוזכרה למעלה בפסקה א. אך בשבת בה הרופאה לא שוהה ביישוב, מותר לך לחזור ליישוב על ידי נכרי שכן מצב בו אין ביישוב על גבול הלבנון לא רופא ולא אחות, מוגדר כמצב של סכנה.
ד. הפיתרון דורש שני דברים:
1 לוודא שבית החולים הקצה נהג גוי עבורך, כמו גם עבור אחרים.
2 לתאם את תורנויות סוף השבוע כך שלא יצריכו חזרה הביתה ביום השבת, בשבתות בהן הרופאה נמצאת ביישוב. כלומר: תורנויות שבת בוקר (בחורף) או אחה"ץ, אך לא תורנויות יום שישי אחה"ץ או ערב.
אם אין לך הסעה עד היישוב, עלייך לדאוג לנהג נכרי שיסיעך משתולה ליערה ולהיפך. באופן חד-פעמי, אם עקב תקלה הנהג הנכרי לא הגיע, אזי מותר לך גם לנהוג ברכב בעצמך, אחרי שתלמדי כיצד להדליק ולכבות את הרכב בשבת.
שלום רב, אני כותב בהמשך לתשובה של הרב ד"ר הלפרין שליט"א לשאלה שלי מלפני מס' חודשים (משום שרק עכשיו גיליתי שקיבלתי את התשובה כבר לפני
האם ישנה חובה רפואית, מוסרית או אתית להגיש עזרה רפואית לאוייב פצוע ומנוטרל בשדה הקרב כאשר אין חשש לסיכון עצמי? אנא עיזרו לי בדחיפות לצורך
מגה מילק של חברת מנטה קליניק האם כשר לפסח?
בשאלתי התכוונתי לכך שלעיתים אחרי שאני משתין נפלט נוזל סמיך יותר מהשתן (שלחתי שאלה לרופא באינטרנט והוא ענה לי תשובה לא ברורה שאולי מדובר בהפרשה