יש עוד רופאה המתגוררת ביישוב ואיננה נוסעת בשבתות (אך אינה נמצאת בכל שבת). במקרי הצורך פונים לעתים אליי ולעיתים אליה.
א. המרחק משתולה מלאכי לבית החולים בנהריה הוא גדול במידה ניכרת מתחום שבת דאורייתא של 3 פרסאות – י"ב מיל, לדעת הרמב"ם והירושלמי.
ב. מאידך עבודת אחות בבית חולים קשורה כמעט תמיד בטיפול בחולים שיש בהם סכנה, ולכן מותר לך לנסוע לבית החולים עם נהג גוי. נא עייני בשני מאמרים על נסיעה לתורנות וחזרה ממנה בשבת שנמצאים בספר אסיא ז' "נסיעת רופא לתורנות שבת וממנה מחוץ לתחום שבת" עמ' 241-249 ובספר אסיא ט' "עוד על נסיעת רופא לתורנות מחוץ לתחום שבת", "נסיעת רופא בשבת וחזרה לביתו – עיקרי שיטות" עמ' 140-145.
ג. לעומת זאת בשבתות בהם הרופאה נמצאת ביישוב, החזרה לביתך איננה קשורה כלל במצבי פיקוח נפש, לכן אסור לך לחזור לביתך גם אם הנהג איננו יהודי וזאת עקב בעית התחומין שהוזכרה למעלה בפסקה א. אך בשבת בה הרופאה לא שוהה ביישוב, מותר לך לחזור ליישוב על ידי נכרי שכן מצב בו אין ביישוב על גבול הלבנון לא רופא ולא אחות, מוגדר כמצב של סכנה.
ד. הפיתרון דורש שני דברים:
1 לוודא שבית החולים הקצה נהג גוי עבורך, כמו גם עבור אחרים.
2 לתאם את תורנויות סוף השבוע כך שלא יצריכו חזרה הביתה ביום השבת, בשבתות בהן הרופאה נמצאת ביישוב. כלומר: תורנויות שבת בוקר (בחורף) או אחה"ץ, אך לא תורנויות יום שישי אחה"ץ או ערב.
אם אין לך הסעה עד היישוב, עלייך לדאוג לנהג נכרי שיסיעך משתולה ליערה ולהיפך. באופן חד-פעמי, אם עקב תקלה הנהג הנכרי לא הגיע, אזי מותר לך גם לנהוג ברכב בעצמך, אחרי שתלמדי כיצד להדליק ולכבות את הרכב בשבת.
ראיתי באחד התשובות שכתבתם בענין מניעת הריון, שלחצי שנה אחרי הלידה, מותר למנוע. השאלה הוא, מה ההיתר? ולמה דווקא לחצי שנה? ואם אשה חושבת אחר
שלום כבוד הרב, אני בשבוע ה-9 להריון ועוד מעט בע"ה מתקרב יום כיפור, האם אני יכולה לצום? ( אני מאוד רוצה לצום ) אודה לך
בס"ד שלום הרב, אנו תלמידות בכיתה י' עושות עבודת חקר בתושב"ע בנושא בחירת מן העובר ומראו (תכונות חיצוניות). אנו מתמקדות בנושאים הבאים : בעיות גנטיות