אמצעי מניעה שונים – שאלות על דיאפרגמה
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפריןהנידון: שימוש בדיאפרגמה כאמצעי מניעה.שלום וברכה!שמי יוני הירש, תושב מושב נוב. ב"ה נשוי עם 4 בנים בגילאים 8 עד 3 חודשים.אנחנו
שלום,
ביחס לעבודה בנושא המתת חסד, עלתה לנו שאלה, שאשמח אם נוכל לקבל עליה תשובה;
האם ניתן למנוע מחולה הנוטה למות פעולות או תרופות מאריכות חיים על מנת שלא ימשיך לסבול?
תודה רבה!
א. מאז ומעולם ההלכה היהודית מבדילה בין המתת חסד ("רצח מתוך רחמים") שהיא אסורה למעשה, לבין המנעות מטיפול מאריך חיים, שעשויה להיות מותרת במצבי סבל מסויימים. בשני העשורים האחרונים עמדת האתיקה הרפואית שבעבר שללה לחלוטין הימנעות מטיפול מאריך חיים, התקרבה לעקרונות ההלכתיים המתירים זאת במקרי סבל קשה.
ראי למשל את מאמרו של פרופ' אברהם שטיינברג הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות", רפואה והלכה: הלכה למעשה, עמ' 476-488 (2006); אסיא עא-עב, עמ' 25-39 (2003), ובמקורות המצוינים שם. כמו כן ראי מה שהביא הרב אברהם פרבשטיין (ראש ישיבת חברון) בשם החזון איש באסיא עז-עח (תשס"ו) עמ' 37. כדאי לעיין גם באנצקלופדיה ההלכתית-רפואית (מהדורת תשס"ו) כרך ה' ערך נוטה למות".
ב. פרטים נוספים ניתן ללמוד מחוק החולה הנוטה למות (תשס"ו) כאשר עמדת ההלכה מפורטת במאמרו של פרופ' שטיינברג המצוינת לעיל בפסקה א'.
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפריןהנידון: שימוש בדיאפרגמה כאמצעי מניעה.שלום וברכה!שמי יוני הירש, תושב מושב נוב. ב"ה נשוי עם 4 בנים בגילאים 8 עד 3 חודשים.אנחנו
שלום כבוד הרב יש לי קרוב משפחה חולה -כבר כמה שנים אני יודעת שהחולה עצמו צריך להתפלל על עצמו -והוא מתפלל אך רציתי לדעת אם
האם מותר מצד דין מקח וממכר בשבת לאדם להשכיר חדר פרטי בבית החולים עבור החולה על אף שהחולה לא צריך זאת, ורק משום שכך יהיה