נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

השימוש בשבת במחשב כיס

השימוש בשבת במחשב כיס

שמעון בולג

השימוש בשבת במחשבי-כיס בעלי צג של גבישים נוזלים וספרות שאינן בנות קיימא –

הערות והארות 1

1. רישום מתן תרופות

2. אירועים מיוחדים בהיסטוריה הרפואית של החולה

3. רגישות החולה לתרופות

ד. הקטנת מספר פעולות ה"הכתיבה" באמצעות תכנית מתוחכמת

ה. שיחזור והדפסת המידע עם צאת השבת

ולסיום,

הערת המערכת

 

מערכת "אסיא" מודה לראש המחלקה להכשרת מורים בביה"ס הגבוה לטכנולוגיה ר' שמעון בולג על הערותיו-הארותיו.

 

ומסתבר שנתקיים במקצת רעיונותיו הפסוק "עוד הם מדברים – ואני אשמע", וחלק, זעיר אמנם, מרעיונות אלה באו לאחרונה לידי ישום במחשבי בתי החולים של קופת חולים.

 

כפי שהתפרסם בחוברת המידע הרביעי של "צמת" (אב תשמ"ב) פנה חבר הנהלת קופת חולים וראש המחלקה לדת וכשרות, מר אברהם צימרינג, ל"צמת", ובשיתוף פעולה הדוק עם רבם של המוסדות הרפואיים של קו"ח, הרב מנחם רוזנברג, הותאם במידה רבה השימוש בשבת במחשבי קבלת החולים לעקרונות ההלכה.

אין ספק שבשנים הקרובות, בד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בעולם המחשבים, תהיה התפתחות מקבילה לשימוש הטכנו-הלכתי במחשבים המודרניים, עובדה שגם תקל וגם תפתור בעיות הנחשבות כיום לבעיות חסרות פתרון, או ביתר דיוק, בעיות קשות פתרון. אם הצעת הייעוץ והסיוע של ר' שמעון בולג תזכה להדים המתאימים – אין ספק שגם לביה"ס הגבוה לטכנולוגיה יהיה תפקיד חשוב בהתפתחות טכנו-הלכתית זו.

 

מאמרו של הרב ישראל רוזן המובא להלן, פותח לפנינו אשנב לדרכי העיון והפסיקה של בעיות טכנו-הלכתיות בתחום השימוש במחשבים בשבת. יש להדגיש שבניגוד למאמר הקודם העוסק ברעיונות לשימוש במחשבי-הכיס החדישים, מטפל מאמרו של הרב רוזן בדרכי שימוש במחשבים מרכזיים עם מערכת מסופים, ולמרות הדמיון בחלק מהשאלות ההלכתיות קיימים כמובן גם הבדלים הטעונים דיון הלכטכני נפרד.

 

1 על מאמרו של הרב מרדכי הלפרין בנדון (עמ' 130-129).

2 הן כחלק מצורת תיפעול המחשב הרגילה, והן ע"י תיכנות המחשב לכך מלפני שבת. [הוספת העורך: ראה להלן מאמרו של הרב י. רוזן שליט"א עמ' 138-135].

3 וראה סעיף ה' להלן.

4 השווה עירובין נ"ד. אמר ר' יהודה בר' חייא בא וראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם, מדת בשר ודם אדם נותן סם לחבירו לזה יפה ולזה קשה, אבל הקב"ה אינו כן, נתן תורה לישראל סם חיים לכל גופו, שנאמר ולכל בשרו מרפא (משלי ד' כ"ב).

5 ואף שמדובר בכתיבה דרבנן בכל זאת ראוי כמובן למעט במספר פעולות האיסור כמה שניתן.

6 בית ספר גבוה לטכנולוגיה – ירושלים.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.