נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

החתמת חולה בשבת על הסכמה לניתוח

הלפרין, מרדכי. "החתמת חולה בשבת על הסכמה לניתוח" ספר אסיא ז, עמ' 250-252.

החתמת חולה בשבת על הסכמה לניתוח

הרב מרדכי הלפרין

החתמת חולה בשבת על הסכמה לניתוח

הנדון : החתמת חולה בשבת על הסכמה לניתוח

שאלתכם מכ"ח טבת תשמ"ז

קבוצה ראשונה

קבוצה שניה

קבוצה שלישית

קיים מצב ביניים בין 1 ל-2 :

מצב של פיקוח נפש כשהתהליך עשוי להציל או להאריך חיים, אך מבחינת איכות החיים צפויה נכות חמורה ביותר, או שרמת הסיכון של התהליך היא גבוהה, והסיכוי לאבד "חיי שעה" – רציני.

במצבים כאלה קיימת התלבטות מובנת אצל חלק מן החולים, התלבטות המוכרת הן ע"י המשפט העברי והן ע"י המשפט האזרחי במדינת ישראל. דוגמאות מן הספרות ההלכתית החדשה מובאות בספר "נשמת אברהם" חלק יורה דעה, סימן קנה, ס"ק ב. גם שופט בית המשפט העליון ג. בך, למרות שלא הכיר את ספרות ההלכה המעודכנת בנושא, הגיע למסקנה דומה, אותה הביא עם דוגמאות בפסק הדין הנ"ל.

במקרים אלו, אם דחית הטיפול למוצאי שבת עלולה להחמיר את מצב החולה, המצב מוגדר כפיקוח נפש הדוחה שבת, ומותר לבצע את התהליך הרפואי בשבת. מצד שני, עקב רמת הסיכון הגבוהה או החשש לפגיעה חמורה באיכות החיים, יש צווך בהסכמה מודעת של החולה, המתועדת בימות החול ע"י חתימתו. לכן גם בשבת יש צורך בהסכמה מודעת של חולה אך התיעוד ע"י חתימה – אסור, משום שעצם החתימה אין בה צורך של פיקוח נפש כלל, ואין הצדקה שתידרש על ידי בית החולים. הפתרון הנכון הוא, איפוא, הסבר הנתונים לחולה וקבלת הסכמתו בנוכחות 2 עדים (כולל רופאים או אחיות מסגל המוסד).

במוסד בו קיימים "כתבני שבת" שאינם יהודים, מותר במקרים אלו (בהם הסכמת החולה נדרשת מן הדין) לבקש מהכתבן לתעד את הסכמת החולה בכתב, אף על פי שגם ללא התיעוד בכתב עונה הסכמה בפני העדים על הדרישה.

 

בכבוד רב

הרב ד"ר מרדכי הלפרין

מנהל מכון שלזינגר

 

 

(מקור: אסיא מד (יא, ד), ניסן תשמ"ח, עמ' 33-31)

 

 

* בתי חולים שעוברים על האיסור מעמידים את החולה ומשפחתו במצב קשה. אך פיקוח נפש דוחה שבת ומתיר לעבור על איסור כתיבה גם אם הוא נדרש שלא כדין, אם ללא הכתיבה תחול דחיה בטיפול בחולה המסוכן. ראה : אשל אברהם (בוטשאטש), סי' שכ"ח סעיף ב', הובא : נשמת אברהם, או"ח שמ, ו.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.