נגישות
| סל קניות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
    • הספריה העיונית ע"ש חיים קהן ז"ל
  • חנות
  • צור קשר
תפריט
  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
    • הספריה העיונית ע"ש חיים קהן ז"ל
  • חנות
  • צור קשר

דף הבית / תאי גזע / מחקר בתאי הגזע

מחקר בתאי הגזע

RSS
Follow by Email
Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet

1 בינואר 2021

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב!
קיבלתי את השאלה הזאת מתלמידה שמתחילה מסלול תואר שלישי/מחקר בארץ. היא שואלת לגבי שימוש התאי בגזע מעוברים (לאחר הפלה). אני מצרף את השאלה המקורית, באנגלית. אשמח לקבל את התייחסותו של הרב.

תודה וכל טוב!
ד. ב.

…
I'm (beezrat hashem) starting a PhD next semester, but for particular programs, I have a halachik question about using embryonic stem cells in research. … So as far as my own research into the halacha goes, from what I gather, R' Tendler and the RCA say that if the source of the embryonic stem cells is a fetus created for IVF, but not used, there is no issue doing research on it. As far as if the source is from aborted tissue, the only thing I've been able to find is that it can be considered that aborted fetal tissue would be considered like a gufa and therefore assur bhanaah (this is based on the chazon ish, but it also came from googling הפלה איסור הנאה, so I definitely would want someone with more halachick authority to clarify that issue). If that's true, as a researcher, what is my halachik obligation to ensure that I only use those cells that came from IVF, and not abortion (for example, making that distinction clear to a potential boss that I ca

only use one type and not the other, and getting assignments accordingly)

תשובה:

ראה נשמת אברהם חו"מ תכה ס"ק ב3 ג.

נפל טבעי. כבר כתבתי בנשמת אברהם כרך ב יו"ד סי' שמט ס"ק ב8 עמ' תקכב בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל והאג"מ שמותר לקחת דם, נוזל מחלל הגוף ואפילו ביופסיה עבור מחקר ולימוד רפואי שעלול להביא תועלת בעתיד. ולכן גם כאן מותר לקחת תאי גזע מדם הנפל לשם מחקר.

 כמו כן : נשמת אברהם יו"ד, שמט ס"ק ב8

ביופסיה מן המת. מותר לבצע ביופסיה מהמת או להוציא דם או נוזל אחר ממנו כדי ללמוד מזה דברים הנוגעים למחלתו 132. וכן מותר לבצע ביופסיה מנפל לשם אותה המטרה 133. וכתב לי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל להוסיף: הא אפשר שתצא מזה תועלת לאחרים. ושוב אמר לי הגאון זצ"ל שגם אין בזה איסור הנאה מהמת מכיון שאין זה נקרא הנאה של איסור מה שלומדים ומתחכמים בעניני רפואה כדי לעזור לחולה הבא.

132) שו"ת אג"מ יו"ד ח"ב סו"ס קנא. וכן א"ל הגרש"ז אויערבאך זצ"ל.

133) שבילין, מרחשון תשכ"ג עמ' לג.

Print This Post Print This Post

שאלות נוספות

מגה גלופלקס – בירור ההיתר

קראתי את התשובה של הרב מרדכי הלפרין לגבי נטילת מגה גלופלקס, לפי איך שהבנתי את הסברו של הרב(ברגל השלישית), פוסקים שמתירים גילטין לסוכריות יתירו מגה

קרא עוד »

תרופות טרטוגניות – עבור אישה בהריון הצריכה טיפול דווקא בתרופות אלה

במסגרת קורס פרמקולוגיה בלימודי רפואה עסקנו בחומרים טרטוגנים.אמנם ישנו איסור לגרום להפלה אך האם יש איסור על גרימת נזק לעובר (שאינה גורמת להפלה)? האם על

קרא עוד »

הגדרה רפואית של גוסס הלכתי

What is the medical definition of a goses and does the prohibition of touching a goses apply to a Jewish doctor touching a non-Jewish patient?

קרא עוד »

פונדקאות לזרעו של חייל שנפטר

אני מכינה עבודת מחקר בביולוגיה ויש לי את הדילמה הבאה: טוראי עידו ז"ל חלה במחלת הסרטן בהיותו חייל בצה"ל ושוחרר עקב כך והמשיך להילחם במחלה.

קרא עוד »
« הקודם הבא »

מכון שלזינגר ©