נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

אוננות אצל בנות

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום, שמעתי שאסור לבנים לאונן מפני שלא יהיה זרע לבטלה, לעומת זאת- לבנות מותר… ולנושא הזה יש לי כמה שאלות:

1.האם זה נכון?

2.מה קורה כשבת מאוננת?

3.האם זה פוגע בקטע של הפוריות? אני מאוננת במצבי לחץ ומתח שזה לעיתים די קרובות,אני רוצה לוודא אם זה בסדר/לא כשבת מאוננת,

אשמח נורא אם תחזירו לי תשובה בהקדם האפשרי, תודה רבה,

תשובה:

אוננות של גברים אסורה משום השחתת הזרע הכרוכה בה.

לגבי עצם איסור ההשחתה כדאי לדעת כמה עובדות:

א. איסור השחתת זרע מוגדר בשלחן ערוך (אבן העזר, סימן כג) כעוון חמור מכל עבירות שבתורה. בכל זאת קיימת מחלוקת ראשונים בשאלה האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן (שו"ת תורת חסד, ח"ב, מג. ראה עוד אנציקלופדיה תלמודית ערך "השחתת זרע").

ב. שלא במקרה, יש גם השלכות רגשיות רבות לאיסור השחתת זרע, כמו גם להלכות אחרות הקשורות בהתנהגויות סוטות היכולות להשפיע על המשכיות המין האנושי. לדוגמא: ראה ספר החינוך, מצוה רט, משרשי המצוה.

ג. גם בעלי תורת הנסתר עסקו בנושא בהרחבה (ראה: בית יוסף בבדק הבית, אבן העזר, ריש סי' כה, בשם הזוהר. וראה תורה שלמה (לגר"ר מנחם מנדל כשר), בראשית, לח, י, אות מה בהערות; שערי זהר (לג"ר ראובן מרגליות) על מסכת נדה, דף יג . וע "ע י' תא שמע, הנגלה שבנסתר עמ' 35, "שעניין זה חוזר בזוהר פעמים רבות ומודגש בעיקר בשמות ג ע"ב".), אך טרם הגעתי לידיעת ח"ן.

ד. לנושא הרגיש יש גם השלכות חינוכיות רבות. המחנכים יודעים כי פרק הזמן בחיי הנער המתבגר בו הוא קובע את התייחסותו לנושא, יכול להשפיע על כל מהלך חייו. משום כך פוסקי הדורות, כמו גם פוסקי זמננו, דנו בסוגיא זו בזהירות הראויה לה.

ה. לגופו של דיון, קיימת מחלוקת יסודית בין הראשונים מהו גדר איסור ההשחתה. שיטת בעלי התוספות במסכת סנהדרין (סנהדרין נט, ב, ד"ה והא) היא שאיסור השחתת זרע כלול בהלכות פריה ורביה, וכן דעת ר"ת, יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטה זו, הוצאת זרע לצורך קיום מצות פרו ורבו כבנדון דידן, לא תהיה בכלל האיסור.

ו. לעומתם, רבו ראשונים הסוברים שאיסור השחתת זרע איננו חלק ממצות פריה ורביה אלא הוא איסור עצמאי. זו שיטת הרמב"ן, הר"ן והרשב"א, נדה יג, א; תוס', יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטתם ניתן לראות את המקור לאיסור בדברי הברייתא (נדה יג, ב) המציינת את איסור הניאוף כמקור לאיסור ההשחתה. ניאוף, כידוע, לא הותר אפילו לצורך פריה ורביה.

לעומת זאת, אוננות של נשים איננה כרוכה בהשחתת זרע, עובדה המסבירה את ההבדל ההלכתי בין שני המצבים.

לכן מבחינה הלכתית לא קיים כאן האיסור החמור של ההשחתה.

בכל זאת עובדה זו איננה מספיקה כדי להגדיר את הפעולה כמותרת או מומלצת, בגלל השלכות אפשריות אחרות של הפעולה, כמו עוצמת הקשר עם בן הזוג העתידי.

לגבי פגיעה בפוריות: לא ידוע לי על פגיעה עתידית בפוריות כתוצאה מאוננות של אישה.

[print_link]

שאלות נוספות

המותר ביחסי אישות

כבוד הרב שלום! בשעה טובה התחתנתי לפני כחודש לי ולאשתי יש כמה התלבטויות בנושא צניעות ביחסי אישות א. האם מותר לבעל להסתכל או לנשק או

קרא עוד »

לקיחת דם להורים

שלום רב. שמי רעות ואני סטודנטית לסיעוד. לאחרונה נודע לי כי קיימת בעיה בלקיחת דם להורים. ברצוני לשאול : א. האם הדבר נכון ? (הבנתי

קרא עוד »

אשה עם אלרגיה לנוזל זרע

מעוברת (באמצע החודש החמישי) פנתה אלי בבקשה שאאמר שמותר לבעלה לשמש עמה בקונדום, כי היא פיתחה אלרגיה לנוזל זרע (אחרי שתי לידות רגילות) הגורמת לה

קרא עוד »