נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

אמירת וידוי על ידי חולה סופני

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

25 באוקטובר 2019

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

גיסי חולה סרטן שהתפשט במוקדים רבים בגוף בין היתר מח וריאות . תוחלת החיים הצפויה שלו בין 3 ל6 חדשים לפי אבחון עדכני. הוא כבר מבולבל עם תקופות קצרות של התמצאות ושיחה נורמלית.
אחותו שהיא רעייתי מוטרדת מאוד שלא ילך לבית עולמו בלי לומר וידוי .
היא אחות עם 40 שנות ניסיון ויש לה הרגשה חזקה שאחיה עלול למות בתקופה קרובה ושואלת האם אפשר ורצוי בזמן שהוא יחסית צלול לקרוא איתו את הוידוי . או שמא הדבר יתן לו הרגשה רעה שהנה מבקשים ממני לקרוא וידוי זה הסוף. החולה אינו שומר מצוות .
הוא יוצא תימן בנו של רב ומאז אישפוז התחיל לקרוא קצת בספר תהילים אחרי שנים רבות של נתק מוחלט מכל סממן יהודי . אחותו מצויה במצוקה נפשית שמקורו אך ורק בלראות את אחיה גוסס לנגד עיניה ברקע אחות נוספת נרצחה על ידי מחבל בפיגוע לפני 3 שנים .היא שומרת מצוות חוזרת בתשובה ולהערכתי הענין מטריד את מנוחתה וביקשה ממני לברר דעת הלכה בענין.
היתה לי הכרות עם הרב הלפרין בזמן לימודי באוניברסיטה לפני שנות דור ומיד חשבתי שהוא או רב אחר ממכון שלזינגר הוא הכתובת לשאלה כזו לסיכום האם עדיף להמתין לסמוך לפני פטירה לפני אמירת הוידוי שיש להניח הוא לא יהיה מודע מה שקורה איתו או עדיף שזה ייעשה בהקדם.

תשובה:

בספר אסיא ז (מכון שלזינגר, ירושלים תשנ"ד) עמ' 12-41 מוקדשים לנושא. מובאות שם דעות שונות, אך לדעתי, חוות דעתה של ד"ר בת-שבע הרשקוביץ (עמ' 40-41 שם) היא המתאימה לשאלתך.
בקצרה: "הגורם המתאים ביותר לקבוע אם, איך מתי לדבר עם החולה בנושא, הוא רופא המשפחה של החולה".

[print_link]

שאלות נוספות

תשעה באב מד"א

שלום רב אני מתנדבת במד"א ויש לי משמרת בתשעה באב האם לעשות את המשמרת או לא? אני אצום אבל מותר או יש איזה איסור..

קרא עוד »

צום ט' באב בהריון (שבוע 36)

לכבוד הרב דוקטור מרדכי הלפרין, ראיתי את הנחיותיך הכלליות לגבי צום ט' באב למעוברות, שאשה בריאה בהריון ללא סיכון תתחיל את הצום כרגיל. רציתי לשאול

קרא עוד »