נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

בנק איברים לאור ההלכה – המשך (ל#6882)

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

10 בנובמבר 2013

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

תודה על תשובתכם (#6882)
בהמשך לעניין מה דעת ההלכה על האמור מטה (לקוח מעתון גלובוס – מדענים ישראלים מפתחים "בנק איברי גוף" להשתלה בחולים, 09.03.2012)
בעניין חילופי איברים – בנק מאגר מהונדס
שוסיוב, מדען מהמכון למדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות באוניברסיטה העברית, התקשה להאשים אותם. באותה נקודת זמן, שנת 2004, אפילו הוא פקפק ביכולת להוציא את הרעיון לפועל.
"זימנו אותי לוועדה המדעית של מיט"ב ובדרך אמרתי לעצמי, אני הולך לעשות את הפדיחה של החיים שלי", שחזר השבוע. "לבוא ולהגיד שאפשר לקחת עלי טבק ולהנדס אותם עם חמישה גנים אנושיים היה רעיון הזוי עם סיכון מטורף בצדו. הדבר היחיד שידעתי אז לומר בביטחון הוא שאני לא רואה שום סיבה שזה לא יעבוד. בוועדה הסתכלו עליי ובסוף אמרו – אתה צודק".
היום, חברת קולפלנט (CollPlant) שייסד שוסיוב על בסיס אותו "רעיון הזוי", היא הגוף היחיד בעולם שמצליח להפיק קולגן אנושי – החלבון השכיח ביותר בגוף האדם – ממקור צמחי ובכמויות מסחריות. מהקולגן הזה מפתחת החברה איברי גוף שונים, ובכך היא מצטרפת לתחום בתולי ועתיר פוטנציאל בשוק הביומד: ייצור חלקי חילוף אנושיים לגוף המיועדים להשתלות בבני אדם.
התחום נולד מצורך עז שקיים בעולם, על רקע מחסור חמור באיברים להשתלה, גידול באוכלוסייה, עלייה בתוחלת החיים ומחלות קשות שמגיעות לממדים של מגיפה, כמו סרטן וסוכרת. מצב שבו מטופלים יוכלו לרכוש איברים שונים מן המדף, או לגדל אותם מגופם-שלהם בתוך זמן קצר בלי להיות תלויים בטוב לבם של תורמים, יהיה פריצת דרך של ממש בעולם הרפואה.
כיום מתרכז פיתוח חלקי החילוף האנושיים במוסדות מחקר אקדמיים ברחבי העולם.
אשמח לדעת מה אומרת ההלכה על כך או אם יש מידע הלכתי על כך
תודה מראש
ענת

תשובה:

מבחינת ההלכה יש צורך בסיבה לאסור ולא בסיבה להתיר (ראי בפירוש התפארת ישראל על המשנה – מסכת ידים, פרק ד משנה ג). אילו סיבות, לדעתך, יכולות להיות כאן לאסור?

[print_link]

שאלות נוספות