תגובה לשאלה 6144 – בדיקה גנטית לזיהוי כהנים
תגובה לשו"ת 6144:ניתן היה לצפות מרב שידום שעה שאין לו מושג בנושא עליו הוא נשאל. כרומוזום Y-DNA של אב טבעי עובר אל הבן כשם שהאב
I recall you had a response on a kohen studying medicine, mentioning Rav Goren's heter, but I cannot find it again. COuld you please resend it.
Thanks
Rabbi Meir Orlian:
The "special bracelet" of Rav Goren is a metal item [specifically one of the six metals mentioned in the Torah. In practical terms – made of gold, silver, copper or iron (including steel)] that was defiled through contact with a dead body. The most common example is a ring, bracelet or necklace (made of one of these metals) that was brought to a funeral. His leniency is based on the combination of two factors.
First, a metal item that comes in contact with a dead body, has a level of defilement equivalent to that of a corpse. This law is known as cherev harei hu k'chalal, a sword [which contacted a corpse] is like the corpse. The generally accepted ruling is that even though the level of defilement is equivalent, the Torah prohibits a kohen to defile himself only to a corpse, but allows him to defile himself to such a metal item and wear it. (Rama Y.D. 369:1)
Second, many authorities maintain that a kohen who is touching a corpse does not incur an additional prohibition if he simultaneously contacts another corpse, since he is already in an equivalent state of defilement. (Rambam Hil. Avel 3:4)
Putting these two laws together, Rav Goren zt"l argued that a kohen who wears a metal item that was defiled (which is permissible), would not incur a prohibition when contacting a corpse, since it does not add to his level of defilement.
Other poskim, however, reject Rav Goren's comparison, since the metal band carries less severity than an actual corpse, even though its level of defilement is equivalent. Rav Goren himself acknowledges that this leniency is only in cases of great need. (His suggestion was made on a national level, in the context of allowing medical schools in Israel to accept kohanim.)
Also see in Assia Book 15 [Hebrew], the Schlesinger Institute 5776, section III – Cohanim and Medicine, pp. 157-273.
תגובה לשו"ת 6144:ניתן היה לצפות מרב שידום שעה שאין לו מושג בנושא עליו הוא נשאל. כרומוזום Y-DNA של אב טבעי עובר אל הבן כשם שהאב
Dear Rav Halperin, Please get this question we spoke on the phone ,the Doctor asked the parents to put in the bed of the child
שלום, ב"ה ילדתי בי' אלול ואני מניקה הנקה מלאה בלבד. ברצוני לדעת כיצד עליי לנהוג בצום גדליה בו אהיה כשלושה שבועות לאחר הלידה וביום כיפור
היי,אני אמורה להיות בשבוע ה-12 להריון.הייתי בביקור אצל רופאה לפני כ-5 שבועות, אז נצפה דופק ועל פי אולטראסאונד נקבע שגיל העובר הוא 6 שבועות לפי
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.