נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

בקשות לאמצעי מניעה והטיפול בהן

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

Shalom- Kol HaKavod on your recent conference presentation- I heard it was excellent and am looking forward to hearing the recorded version.

I had a halachic/ethical issue that arose recently at my workplace, the Bishvilaych Women's Wellness Center in Geulah. We are an Orthodox organization aiming to provide preventive health care and women's health consultations to Charedi women. I happened to have had a non religious single girl come in and ask for contraception because she was going to become sexually active with her boyfriend.( we do not turn patients away based on religiosity). I also recently had a baalat teshuvah who was a kallah and was interested in OCPs to be taken to regulate her period before the wedding, as well as for contraception after the wedding.

what are my obligations/limitations as a religious health care provider in these situations? do i have to ensure that the woman has gotten a heter to use contraception from a rav prior to perscribing it? do the issurim of "lifnei iver" or "m'sayeah l'davar aveirah" apply?

I have CC'd the CEO of our clinic, Sara Szimietesky who would like to discuss these issues with you as well, in terms of setting "institutional policies".

Thanks in advance for your help,

T

תשובה:

לציפי שלום.

שאלת שלש שאלות חשובות.

הראשונה: האם מותר לתת OCPs לכלה כדי לסדר את המחזור לפני החתונה.

השניה: אם מותר לתת OCPs לאישה נשואה מבלי לברר קודם אם יש לה היתר הלכתי להשתמש בגלולות.

השלישית: האם מותר לתת גלולות לנערה כדי שתוכל לקיים יחסים עם פחות דאגות.

תשובות

התשובה לשאלה הראשונה היא פשוטה: מותר לתת OCPs לכלה כדי לסדר את המחזור לפני החתונה. כאן מדובר באמצעי רפואי למנוע חופת נדה, ואם באמת יש בכך צורך (לא תמיד באמת יש צורך!) אין שום בעיה הלכתית.

התשובה לשאלה השניה גם היא ברורה: מותר לתת OCPs לאישה נשואה מבלי לברר קודם אם יש לה היתר הלכתי להשתמש בגלולות. הסיבה לכך היא דעת בית הלל במסכת שביעית (פרק חמישי משנה ח) שמתירים, בשנת השמיטה, למכור ליהודי החשוד על השביעית פרה המיועדת לחרישה, ואין כאן "לפני עיוור" כי קיימת אפשרות שהקונה ישתמש בפרה לשחיטה, למרות הסיכויים הקטנים לכך כי פרה חורשת עולה הרבה יותר מפרה לשחיטה.

הסיבה להיתר של בית הלל היא מפני דרכי שלום.

כלומר במקום שאין ודאות גמורה שהקונה ישתמש בפרה לאיסור, התירו למכור לו מפני דרכי שלום ולתלות שהוא לא יעבור איסור, ולא חייבו את המוכר לברר עם הקונה מה הוא מתכווין לעשות עם הפרה.

מכאן גם לנושא שלנו. אישה נשואה יתכן שיש לה היתר. ולכן אין צורך לברר זאת איתה בפירוש, ומותר לתת לה את הגלולות מפני דרכי שלום.

לתשובה לשאלה השניה יש גם נימוקים נוספים הקשורים בהגדרת החובות המוטלים על האישה, אך אין בהם צורך לאור הנ"ל.

התשובה לשאלה השלישית הרבה יותר מורכבת.

הנשמת אברהם (מה"ב) חלק אבהע"ז סי' ה, ס"ק טז כתב:

ושאלתי את הגרש"ז אויערבאך זצ"ל מה יהיה הדין ברופא שנותן לבחורה לא נשואה מירשם לגלולות לשם מניעת הריון לפי בקשתה, כי בלי זה יש סיכוי גדול שתיכנס להריון ותבקש לעבור הפלה. ואמר לי הגאון זצ"ל שאסור ליתן לה מירשם כזה ואין זה נקרא לפני דלפני אלא מסייע ממש.

ולפי דברים אלו אסור לתת גלולות לנערה כדי שתוכל לקיים יחסים עם פחות דאגות.

ולכן במקום בו לא בטוח שהנערה באמת תתחיל לקיים יחסים אם לא תקבל מרשם – לכל הדעות אסור לתת לה מרשם ל OCPs. וכל מתן OCPs משמעותו דחיפה של הנערה לביצוע איסורים, והרופא הנותן עובר על איסור לפני עיוור.

מצד שני, במקום בו ברור שהנערה תקיים יחסים בין כך ובין כך, אלא שבלא OCPs היא תבצע הפלה כפי שהיה מקובל באירופה המזרחית, הפלה שתוכל להימנע אם היא תקבל מרשם ל OCPs, כאן מעיקר הדין מותר לתת לה את המרשם. וזאת משום שהפלה היא איסור הרבה יותר חמור מעצם השימוש ב OCPs, ויש עניין הלכתי להקטין את האיסורים של כל יהודי.

את עצם הרעיון למעט בחומרת האיסורים ניתן ללמוד מדרכי ההנהגה של רבי ישראל מסלאנט (למרות כמה הבדלים משמעותיים), כפי שמביא הרב דב כ"ץ בפרו תנועת המוסר, כרך א עמ' 184.

למרות זאת, כדי לא להרגיש בעומק הנפש תמיכה במתירנות, וכדי לא להיראות בעיני אחרים כמי שתומך באורח חיים מתירני הכרוך באיסורים חמורים, כדאי מאד לתאם מראש עם רופאים אחרים שאינם רגישים למתירנות אסורה, שהם יהיו אלה שיתנו את המרשמים במקרים כאלו, אך חייבים להגיע אתם להסכמה בדרכי נועם בלבד.

בכך ניתן להימנע בפועל מחשש איסור סיוע למתירנות אסורה.

אם משהו עדיין לא ברור – אנא חזרי ושאלי.

[print_link]

שאלות נוספות

חובת מצוות פרו ורבו

שלום רב רציתי לדעת אם על פי ההלכה אני חייב להתחתן ולהביא ילדים אם אני חושש מבעיה שככל הנראה היא תורשתית (לא הוכח באופן סופי

קרא עוד »