נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דיני נידה לאחר כריתת רחם

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

11 בינואר 2013

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

נשאלתי מאשה שכרתו לה את הרחם כולל הצוואר, האם דם שתראה (אולי מהשחלות או החצוצרות שלדבריה לא נכרתו) ושיצא מהנרתיק אמור לאוסרה. כמו כן אני שואל מה  יהיה הדין במקרה של כריתת רחם והשארת הצוואר. (לענ"ד צריך לאסור מחמת המחלוקת לגבי דם צווארי). אודה לתשובתך המהירה מכיוון שזו שאלה למעשה

 

תשובה:

לגבי כריתת רחם שלימה:
לאחר הכריתה לא קיים יותר דימום נרתיקי שאוסר את האשה. אמנם מאחר ולפעמים בזמן כריתת רחם, קיים דימום קל מצוואר הרחם לפני הכריתה, לכן הפוסקים ממליצים על טבילה חד פעמית אחרי הכריתה, אך בלא ברכה.לגבי כריתת רחם שלימה:

לאחר הכריתה לא קיים יותר דימום נרתיקי שאוסר את האשה. אמנם מאחר ולפעמים בזמן כריתת רחם, קיים דימום קל מצוואר הרחם לפני הכריתה, לכן הפוסקים ממליצים על טבילה חד פעמית אחרי הכריתה, אך בלא ברכה.
לגבי כריתה חלקית:
אחרי כריתת רחם שלמה אין מעבר מחלל הבטן אל הנרתיק. אם יש מעבר כזה, הרי שלפחות חלק מצואר הרחם נשאר. אם הרופאים מדווחים שכריתת הרחם לא היתה שלמה, אזי דם המגיע מן השארית שנותרה הינו ספק דם המגיע מן המקור, בין היתר כי לפעמים נשאר עמו גם קטע זעיר מהרחם.
לכן, אם נשאר הצואר, יש לאסור דימום צוארי מספיקא דאורייתא, גם ללא המחלוקת על דימום מהתעלה.

בכל מקרה יש לזכור – כמו לאחר כל ניתוח פנימי, דימום שיגיע מיד אחריו מצריך בירור רפואי.

[print_link]

שאלות נוספות

פדיון הבן

שלום! אני מאוד מתעניין במקורות של נושא פדיון הבן. אני יודע שמקור המנהג נובע ממצוות "קדש לי כל פטר רחם." שניתנה בהקשר מכת בכורות. השאלה

קרא עוד »