נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דיני רופא ותלמידי רפואה בחו"ל (תורנויות שבת, שימוש בIPad, נסיעות, פרוצדורות אסורות)

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

27 ביולי 2012

הרב המשיב: פרופ' אברהם שטינברג

שאלה:

יש לי כמה שאלות בהלכות רופא ורפואה ואשמח באם הרב יוכל לענות לי עליהם בהקדם האפשרי.
1.      פה בחו"ל,  בפרט כשעדיין לומדים רפואה, רובם ולפעמים כולם של החולים הם אינם יהודים. הרבה פעמים יוצא תורנות בשבת או ביו"ט וכמובן מנסים להחליף עם רופא שאינו יהודי. אך במקרים שהגוים אינם מוכנים להחליף חוץ מאם היהודים משלמים סכום ענק (רלטיבי) להגוי. האם חייבים אכן לשלם סכום כזה. לענ"ד הם אכן חייבים משום שחייב לבזבז כל הונו בכדי להימנע מעבירה. האם זה אכן נכון?
2.      במקרה שאין כל חולה יהודי בבית החולים בו הרופא תורן באחד מהג' ימים של יו"ט ושבת רצופים. האם יש אופן שהיהודי יכול לנסוע בחזרה לביתו ע"י נהג גוי בשבת או יו"ט?
3.      כהנ"ל אך הרופא ג"כ עוזר בחברת הצלה ויש אפשרות שגם הוא יוכל לענות לחולה שצריך הצלה בשבת ויו"ט (אך יש אחרים שג"כ יכולים לנסוע לעזור) האם זמ מקיל את הדין שיוכל לנסוע הביתה עבור סיכוי זה?
4.      במקום שאין עירוב והרופא צריך ליטול לדוגמא stethoscope דרך כרמלית בשבת מבנין אחד לשני של בתי החולים, האם מותר לו לטלטל ובאיזה אופן נחשב כשינוי?
5.      האם מותר לרופא להשתמש בiPad להרשמת פרטים לטיפול החולה ובאם עדיף מכתיבה ובמקרה שזה שומר את הפרטים באופן אוטומטי בלי הלחצת הרופא על שום "כפתור"?
6.      יהודי שלומד רפואה, מה יעשה כשדורשים ממנו לעשות הפלה מלאכותית במקום שאין היתר ע"פ דין להפלה?
7.      יהודי שלומד רפואה שמבקשים ממנו לעשות ניתוח סירוס לאיש או לאישה, מה עליו לעשות?
8.      בשני מקרים הנ"ל האם הדין מתחשב עם זה שיקחו את הרופא למשפט או יורידו אותו ממשרתו באם לא יעשה או כבקשת החולה או כחוק בית החולים או המדינה?
ת"ח מראש על המענה.

תשובה:

1. יש לנסות במידת האפשר להחליף תורנות שבת וחג עם לא-יהודי. אם הדבר לא מתאפשר – מותר בימינו לחלל שבת גם עבור טיפול בגוי משום איבה, אך יש למעט ככל האפשר בחילול שבת ובחומרתו (גם עבור יהודי). העצה הטובה ביותר היא לשלם לגוי (למשל סטודנט לרפואה) שיוכל לעשות דברים שאינם נוגעים ישירות לטיפול בפיקוח נפש, כגון כתיבה, הדלקת אור ומכשירים וכד'.. עצה זו הוכחה בארה"ב עכעצה מעשית מאד.
2. מותר לרופא לחזור בשבת ובחג עם נהג גוי.
3. כנ"ל.
4. טלטול מותר רק עבור חולה שיש בו סכנה או ספק סכנה. אם נקרא לבנין אחר לטפל בחולה שיש ספק סכנה – מותר לטלטל בשינוי כגון שיקשור את הסטטוסקופ על ירכו (כמובן לא בקשר של קיימא).
5. iPad עדיף על כתיבה רגילה.
6. יודיע שלפי אמונתו הדבר אסור, וכמדומני שגם בחו"ל מתחשבים בזה.
7. כנ"ל.
8. כמדומני שבכל מקום יודעים שיש אנשים שמטעמי דת או מצפון אינם עושים דברים מסויימים, ואז מעבירים את האחריות מהם לרופא אחר שמסכים לעשות זאת, אך לא מענישים אותם.

[print_link]

שאלות נוספות

שימוש במראות כתמים

לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום ואורראיתי בספר 'רפואה מציאות והלכה' שהרב כותב שיש פוסקים גדולים שסבורים שאין צורך בשימוש כדי להורות בכתמים ומראות. בינהם

קרא עוד »