נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דיסקציה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 ביוני 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום, אני סטודנט לרפואה, וכרגע אני נמצא בשנתי הראשונה. יש לי שאלה לגבי ניתוחי מתים בחדרי דיסקציה במסגרת לימוד אנטומיה. ידוע שהמתים הם יהודים והגופות עוברות תהליך חניטה ממושך שאורך כשנה. א.האם מותר להשתתף בפועל בפעולות הנתיחה וחשיפת האיברים והמבנים השונים? ב. במידה ולא ניתן להשתתף בפועל בפעולות אלה, האם ניתן לגעת במת (שלא לצורך נתיחה, אלא על מנת להרגיש, ולחוש את מיקום האברים – יש אברים אותם ניתן "לראות" רק על ידי מישוש) כאן המקום לציין שבהשתתפות בפועל בנתיחה, או לפחות מישוש והרגשה של האיברים הלימוד הוא האפקטיבי ביותר. ג. אם אין אפשרות להשתתף בפועל בנתיחה, האם ניתן להעיר הערות למנתחים בנושא הנתיחה ואין בכך משום השתתפות פעילה בנתיחה? ד. אם קיימת בעיה לנתח בפועל את המת, כיצד ניתן "להנות" מהעובדה שאנשים אחרים מנתחים את המת ולמעשה עוברים על איסורים?

תשובה:

א. על השיטות השונות בין הפוסקים תוכל ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח. בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים. בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט. אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא: https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו. כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599 https://www.medethics.org.il/articles/tora/subject109.asp ג. לסיכום מעשי, ניתן לסמוך בעת הצורך על הפוסקים המתירים הסתכלות. הסתכלות פירושה הסתכלות פסיבית ולא הנחיה של המנתח על ידי המסתכל. ד. לדעת החזון איש, עיון לימודי איננו מוגדר כהנאה. ה. במקרה זה המצב טוב יותר משום שהמנתח בעצמו מסתמך על פוסקים מתירים, אף שהם דעת מיעוט, ולכן גם אם היה מדובר ב "הנאה הלכתית", כאן הדבר לא היה נחשב כהנאה מעבירה.

[print_link]

שאלות נוספות