נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הבאת ילדים לעולם לשם הצלת אחיהם

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

28 בדצמבר 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה!
ברצוני לקבל מידע הלכתי  בנושא הבאת ילדים לעולם לצורך ריפוי אחיהם.
נושא זה גולם בחובו דילמות רבות כגון:
    דילמה ערכית מוסרית – האם ראוי להתערב במעשה הבריאה?
    טובת האישה- האם ראוי להעמיד את האישה בסכנה בריאותית?
    טובת היילוד- האם עובר שנוצר לפי "הזמנה" יהיה בריא בנפשו ובגופו?
    טובת ההורים- האם הזכות להורוּת כוללת את הזכות לבחור את מין היילוד?
    חשש ממדרון "חלקלק"-  עד היכן מותר לאדם לשנות ולחדש.
    האם טכניקת ה  PGD (אחת הטכניקות המאפשרות בחירת עובר המתאים גנטית לאחיו החולה היא אבחון טרום השרשתי. השלב הראשון של הבדיקה כרוך בהפריה חוץ גופית של הביצית והזרע על מנת לקבל במעבדה עובר, בדיקה זו לכשעצמה הינה הליך יקר שכרוך גם בסיכונים בריאותיים . בשלב השני, על מנת לבדוק את התקינות הגנטית של העובר שהתקבל, יש להסיר ממנו תא אחד או שנים, את התא או התאים שהוסרו מעבירים למעבדה הגנטית. בשלב השלישי, מבוצע בשיטות שונות ומתחדשות האיבחון הגנטי), משנה את ההתייחסות ההלכתית עקב הקלות היחסית של ביצועה?
תודה

תשובה:

א. על פי ההלכה, כדי שפעולה מסויימת תהיה אסורה חייבת להמצא סיבה הלכתית לאסור. לכן קודם כל צריך לברר האם יש איסור להביא לעולם ילד "מעוצב" או שחובה על פי ההלכה להשאיר את תכונות היילוד ליד המקרה. גם אם ימצא איסור ליצירת ילד "מעוצב", יש לבדוק האם האיסור הזה מתקיים או נדחה במקום פיקוח נפש. לאור דרך ניתוח זו קשה למצוא נימוקים לאסור את התהליך. כמובן שניתוח הלכתי מפורט יותר חשוב לפני הכרעה הלכתית מעשית, אך דיון כזה חורג ממסגרת זו. מומלץ גם שתעיינו בשו"ת בנושא בחירת מין הולד – שאלתה של ד"ר חנה קטן ותשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין. השאלה והתשובה פורסמו באסיא עה-עו, עמ' 190-192.

ב. קיימת שאלה חשובה נוספת שיש לדון בה כאן. ככלל, אסור לקחת מאדם תרומת רקמה או תרומת דם בלא הסכמתו. מה דינו של תינוק או ילד קטן, שאיננו מסוגל לתת לכך הסכמה בעצמו. האם מותר לקחת ממנו תרומת דם (שאיננה מזיקה) בלא שהוא נתן הסכמה תקפה? האם חובת ההצלה בסכנת חיים מתירה נטילה כזו? אלו שאלות חשובות שצריכות להלקח בחשבון בכל דיון מסוג זה. דיון בסיס בשאלה זו מובא בנשמת אברהם, חו"מ, סי' רמג, ס"ק א.

כאן חשוב להכיר את הדיון העתיק בשאלה המעניינת, האם פיקוח נפש דוחה גם איסורים של "בין אדם לחבירו" או רק איסורים ש"בין אדם למקום". ראי במאמרי איברים להשתלה מתורם חי – היבטים הלכתיים, פורסם ב אסיא מה-מו, עמ' 34-61 תשמ"ט; ספר אסיא ט', עמ' 321-348 (תשס"ד).

בנוסף יש לשקול מתי יתכן אומדן דעת שהצלת אח במחיר פגיעה מזערית בקטין, הופכת להיות אינטרס ממשי של הקטין. במצב כזה תהיה לאפוטרופוס (להורים) הזכות להחליט עבור הקטין לטובתו.

ג. ראי את המקורות שהביא בנשמת אברהם (מהדורה חדשה, תשס"ז) כרך ד' חלק חו"מ סימן רמ"ג ס"ק א.

ד. לגבי השמדת העוברים הלא מתאימים: ניתן או להקפיא את העוברים להריונות עתידיים, וכאשר אין צורך בהם – דעת מרבית הפוסקים היא שבשלב הטרום-השרשתי אין איסור הפלה ומותר להפשירם ללא שימוש.

[print_link]

שאלות נוספות

החובה ללמוד לימודי רפואה

אם אני יכול ללמוד רפואה (יש לי הציונים המתאימים בבגרות ובפסיכומטרי) – אבל המקצוע מעניין אותי אישית כמו מקצועות מאתגרים אחרים שמעניינים וחשובים לי באותה

קרא עוד »

עבודת פאראמדיק במד"א

שלום רב, אני פראמדיק וסטודנט לרפואה המתחיל בקרוב בע"ה לעבוד במד"א. שאלתי היא לעניין העבודה במד"א בשבת. כבר פסקו חז"ל שכשמחללין את השבת לצורכי חולה

קרא עוד »