נטילת תרופות פסיכיאטריות ביו"כ
שנה טובה וגמר חתימה טובה! אני סובל מזה כמה שנים מהפרעה כפייתית המכונה – OCD ונוטל תרופות פסיכיאטריות שונות על בסיס יומיומי קבוע על מנת
השאלה היא למעשה, ובכל בית חולים.
אשה השוכבת בביה"ח (או זוג הורים ששוהים ליד מיטת ילדם בביה"ח) ואין באפשרותה להדליק נרות שבת שבת ויוט רגילים בשל חחש בטיחותי, אלא נרות הפועלות על ידי סוללה או חשמל, האיך תנהג ביום טוב שני.
תשובה: אפשר שתכסה את הנרות החשמל מבעוד יום, ותגלה אותם בכניסת יו"ט שני, אבל לא תוכל לברך על פעולה זו[1].
בברכה
הרב אשר שקאני
[1] ראה משנ"ב (סימן רסג ס"ק כא) שכתב בשם האחרונים שכתבו דלא שייך ברכה בדלוקה ועומדת. ע"ש. ולפ"ז בנ"ד אין לברך על הנר הדלוק ועומד. ובאמת בדומה לנ"ד נשאל בשו"ת הר צבי (או"ח סימן קמא) במי שנוהג בביתו לצאת הדלקת נר של שבת ע"י חשמל כיצד ינהג ביו"ט שני של ר"ה או כשחל יום טוב בעש"ק אם יוכל לקיים את המצוה בברכה ע"י זה שיכסה ביום ראשון בערב את נר החשמל שאפי' שנדלק אינו מאיר ואשתו תברך על הנרות ותחזור ותגלה את האור אחרי הברכה ונשאר בצ"ע. ובספר שמירת שבת כהלכתה ח"ב (עמוד לד) כתב בשם הגרש"ז אויערבאך דמסתבר שאין לברך באופן זה דא"כ תוכל לברך גם בשבת בלילה כמו בליל יו"ט ע"י הסרת המונע, וגם נוסח הברכה להדליק אי אפשר לאומרו בזמן שאסור להדליק. ע"ש. וכן הוא בספר שלחן שלמה (סימן רסג ס"ק יח) שאין לברך על הסרת איפול מן הנר הדלוק. יעו"ש. וה"ה בנדון דידן שאין לה לברך.
וכמו כן גם אם הנר חשמל מחובר לשעון שבת המכוון מער"ש שיפסק לדלוק מבעו"י וידלק שוב בליל יו"ט שני, אין לברך על הדלקה זו. וכן פסק בספר ילקוט יוסף (שבת סימן רסג סעיף עד). ע"ש.
שנה טובה וגמר חתימה טובה! אני סובל מזה כמה שנים מהפרעה כפייתית המכונה – OCD ונוטל תרופות פסיכיאטריות שונות על בסיס יומיומי קבוע על מנת
שלום וברכה, אני מחפש חומר לעבודה סמינריונית על נושא "ניתוח קיסרי אלקטיבי" בעיניים הלכתיות. העבודה תדון בשאלה האם מותר להכנס לסיכון של ניתוח קיסרי מבחירה
שלום כבוד הרב- אשמח לקבל מקורות מהגמרא, שו"תים וכד' לגבי רפואה אלטרנטיבית. תודה מראש!
מה הבסיס למכירה דווקא של תערובת חמץ ולא חמץ בעין? מה עושים עם תרופות או תוספי תזונה שלא ברור עם הן חמץ לגמרי או תערובת