נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הליך רפואי של "פקיקת חצוצרות"

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

7 באוגוסט 2015

הרב המשיב: אחר

שאלה:

ב"ה
כבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א
שלום וברכה!
נשאלתי על ידי אשה בת 40 שעדיין לא ילדה ורוצה להיכנס להריון (לבעלה יש בנות מנישואין קודמים).
היא עברה עד כה כמה טיפולי IVF ללא הצלחה.
הרופא שמטפל בה טוען, לאור בדיקות אולטראסאונד, שקיימות ציסטות בחצוצרות והן שמונעות את הצלחת הטיפולים וההפרייה.
הוא ממליץ לבצע "פקיקת חצוצרות". לדבריו בארץ יש שני רופאים (בלבד) שיודעים לבצע את הפקיקה.
השאלה היא, האם יש לחשוש לאיסור סירוס בפעולה זו.
ראיתי את התייחסותם של הרב יואל וד"ר חנה קטן לנושא פקיקת חצוצרות:
א. אמצעים חדישים למניעת הריון – היבט רפואי והלכתי
ב. הסליל(Essure) כאמצעי מניעה חדש: חסימת החצוצרות ב'גרמא'
מדבריהם לכאורה עולה שבעת כתיבת הדברים לא היה עדיין מידע רפואי-עובדתי ברור האם פקיקת החצוצרות היא פעולה הפיכה או לא.
אשמח לחוות דעתו המקצועית וההלכתית של כת"ר בנושא זה,
והאם לדעתו במצב כהנ"ל – לצורך כניסה להריון – יש מקום להקל לבצע את הפקיקה?
בברכה
י. ל.

תשובה:

תשובת ד"ר חנה והרב יואל קטן:
א. התברר שכנראה הפקיקה ע"י ESSURE אינה הפיכה ללא ניתוח מיקרוכירורגי, דהיינו שיש בזה סירוס, אמנם כנראה בגרמא.
ב. היות ומודבר כאן על טיפול לצורך פוריות וכניסה להריון אצל אשה שלא מצליחה ללדת בלי הטיפול הזה – נראה לי לכאורה פשוט שהיה מותר אפילו לבצע קשירת חצוצרות בשעת הצורך, ק"ו סתימה ע"י ESSURE.
כנלענ"ד, וההכרעה ההלכתית למעשה היא  בידם של גדולים וטובים ממני.

תשובת הרב מאיר אורליאן:
דברים אלו הם כתוספת לדברי ד"ר חנה והרב יואל קטן, שאם אמנם מדובר ב ESSURE, הפעולה בלתי הפיכה בלי ניתוח מיקרוכירורגי, ומ"מ נראה להקל לצורך פו"ר.
[אם מדובר בפקק סיליקון הישן, קיים גם ספק שהדבר הפיך, במיוחד אם מדובר לתקופה יחסית קצרה לצורך טיפולי הIVF. (אך יש להתחשב בכך, שאם תצליח להכנס להריון, לא יהיה מעשי להוציא את הפקק עד לאחר הלידה, כך שמדובר בתקופה שעולה למעשה על שנה.) כמו כן מדובר בחשש סירוס נקבה, שלרוה"פ הוא איסור דרבנן, ויש פה עוד צדדי היתר כך שצירוף הספק משמעותי.]
עי' בנשמת אברהם (סי' ה סי"א ס"ק י"א) שמביא בשם האג"מ (אה"ע ח"ד סי' ל) במי שאינו יכול להוליד משום שנסתם לו חלק מצינור הזרע ה"ווס דפרינס" ורוצים לעשות ניתוח לחתוך מקום הסתום ולחבר שוב. וכתב בתוך הדברים: "אולי אסור לכרות אף לכוונת רפואה כיון שהוא ספק שמא לא יתרפא, מ"מ יותר מסתבר דלצורך רפואה מהסירוס ליכא איסור דסירוס".
ואף שוודאי יש לחלק ששם מדובר בנסתם השביל שהוא כבר בגדר סריס, משא"כ בני"ד שגם אם אינה מצליחה להפרות אינה בגדר סריס, יתכן שלענין סירוס נקבה יש לסמוך על מעין סברא הנ"ל שפעולת הפקיקה היא לאפשר ילודה.
וע"ע בנשמת אברהם (שם ס"ק י"ד) שהביא בשם הגר"ע יוסף זצ"ל בענין כריתת הרחם לאשה שיש לה צער גדול מצניחת הרחם, שבמקום צער גדול אפילו סירוס בידים מותר כיון שעושה לרפואה. ושמעתי בשם הגר"צ שכטר שליט"א מארה"ב שיש להחשיב גם אשה שאינה יכולה ללדת עכ"פ בגדר חושאיב"ס.
וכידוע, יש לצרף בתור סניפים (אף שדעות אלו לא התקבלו על הפוסקים כעיקר) את שיטת הט"ז (סי' ה ס"ק ו) שאיסור סירוס באשה היא משום חבלה וכיו"ב, שוודאי יש להתיר בכדי שתוכל להתעבר; שיטת הב"ח (סי' ה) שסירוס נקבה מותר כל שעושה לצורך, כגון לרפואה; וראה עוד בחת"ס (אה"ע ח"א סי' י"ז, מובא בפת"ש סי' ה ס"ק ז) על פי הסמ"ג.
בצירוף כל הנ"ל, נראה שאפשר להתיר באשה, בין פקק זמני עד אחר הלידה ובין פקק ESSURE שהוא בגרמא, לצורך פריה ורביה דרך IVF.
בברכה,
מאיר אורליאן

[print_link]

שאלות נוספות

צום יולדת/הריון עודף

אני בסוף חודש תשיעי, יום כיפור הוא אחרי התאריך המשוער שלי. מהן ההלכות לגבי הצום בהריון וליולדת (במקרה ואלד לפני או במהלך הצום?). תודה.

קרא עוד »