פונדקאות אצל גויה עם ביצית של יהודיה
While I have seen many discussions on the post factum consequences of surrogacy, I have seen no discussion of its le-khathila permissibility. Specifically, may a
thank you very much- B"H my sister in law picked up the phone for me last week in Bayit V'gan.
One question that remained unanswered (I have since obtained and learned Shut Maase Choshev, Chashmal B'Halacha, and Electricity and Shabbos (in English):
I would like to know which poskim have sanctioned or encouraged use of the phone on shabbos.
thank you
a. In cases of “pikuch nefesh” or “safek pikuch nefesh” there is no reason to use “grama phone” and a regular phone may be used.
b. In cases that are not “pikuch nefesh” or “safek pikuch nefesh”, if the situation is not urgent, no phone should be used.
c. If it is an urgent case (“tzorech gadol”) but it is not “pikuch nefesh” or “safek pikuch nefesh” – than, and only then, a grama phone should be used according to the late Rav Shlomo Zalman Auerbach.
While I have seen many discussions on the post factum consequences of surrogacy, I have seen no discussion of its le-khathila permissibility. Specifically, may a
לרב שלום. אני יודעת שזה לא התחום שלך אך אולי תוכל לעזור לי. אני עושה עבודה בנושא מחלות נפש בראי היהדות.אני מחפשת מקורות הקשורים בנושא.אשמח
אשתי ילדה ב"ה בת לפני חמשה שבועות בניתוח קיסרי והרופא שלה ישים לה התקן תוך רחמי רק בעוד כחודש כיון שהחתך מהניתוח עדין לא התאחה
שלום רב, נרשמתי למבחן של אגודת רופאים אירופאי, עבור תעודה שתאפשר לי לעשות השתלמות ברפואה בחו"ל. המבחן מתבצע במספר מקומות ב"אירופה", ותל-אביב הוא אחד מהמקומות.