נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

המתת חסד בהלכה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום

שמי ליטל ואני סטודנטית אשר עושה עבודה על טיפול בחולה סופני. אני סוקרת את עמדת ההלכה בעניין ומצאתי שאסורה בתכלית האיסור המתת חסד אקטיבית אך המתת חסד פסיבית מותרת במקרים מסוימים, כאשר כל מקרה לגופו. נאמר לי שלאחרונה פסקו רבנים באופן יותר מורחב ומתירני בנושא של המתת חסד אקטיבית, אך איני מוצאת פסיקה שכזו.

האם אכן היתה התפתחות לאחרונה בנושא ואם כן, היכן אוכל למצוא את החומר?

תודה רבה מראש והמשך יום נעים.

תשובה:

למיטב ידיעתי, הדברים שנאמרו לך אינם מבוססים. הפוסקים מתירים המנעות מהארכת חיים בתנאים מוגדרים [ראי מאמרו של פרופ' שטיינברג, הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות" – רפואה והלכה: הלכה למעשה, עמ' 476-488 (2006)אסיא עא-עב, עמ' 25-39 (2003)], אך אינם מתירים הפסקה אקטיבית של חיים, או "רצח מתוך רחמים".

ייתכן ושמעת על הפחתה הדרגתית של מינוני תרופות ביחידה לטיפול נמרץ- אך מכאן ועד להמתה אקטיבית הדרך רחוקה מאד.

לסיכום רק שאלה קצרה: האם ייתכן שהשמועה אותה שמעת עוסקת במקרה של מוות מוחי?

בנוסף הנה קישור למקורות שפורסמו בנושא.

[print_link]

שאלות נוספות

תכשירים נגד צרבת

שאלתי היא על תכשירים נגד צרבת.  במהלך השנה אני משתמש בטבליות מציצה "טאמס", אבל אלה אינן מופיעות ברשימות התרופות הכשרות לפסח (אלה טבליות מציצה בעלות

קרא עוד »

פונדקאות

שלום, בעלי ואני שוקלים לעבור הליך של פונדקאות. בטרם נתחיל את כל ההליך הרפואי, אנו מעוניינים לשמוע את הצד ההלכתי בנושא זה ומשום כך היינו

קרא עוד »