נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הנחיות בנושא חמץ בפסח

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

ב"ה

תודה רבה על הקישורים של ההרצאות.

בענין התרופות לפסח ואוכל חמץ שחייבים לאוכלו בפסח, הוזכר בהרצאות שאין זה מצוי היום,

זה אינו מדוייק (וקצת הוזכר מזה בהרצאה של פרפ' שטיינברג) כי מצוי במזון לתינוקות, ובפרט פגים (או תאומים שקטנים יותר מהרגיל גם כשאין בעיה בריאותית אחרת), ולציבור הדתי חרדי הרבה ילדים!!

ובמקרים אלו גם בבתים יש צורך להחזיק פורמולה 'חמץ' ואי אפשר להחליפה,

וכ"ש בבתי רפואה.

לכן מן הראוי היה – גם בתשובה בנושא, בפרוייקט השו"ת – להנחות את השואלים איך לנהוג ביחס לבעלות (בל יראה ובל ימצא) על החמץ,

ובפרט בארץ שקשה למצוא אינו יהודי, שכן מגורים, שניתן לתת לו את החמץ במתנה ולהסתפק ממנו בכמות קטנה,

הדבר קשור גם לנוסח שטר המכירה של הרב המוכר את החמץ, שיש להוסיף סעיף המאפשר שימוש בחמץ בלי שזה יבטל את כל המכירה.

בברכה,

ר ש

תשובה:

א. תרופות:

מה שהוזכר בשיעורי ההלכה על תרופות לפסח הוא העובדה שבתרופות כמעט לא מצוי שיהיה בהם חמץ, עם דגש על תרופות שאין בהם טעם.

מזון לתינוקות או לחולים קשים (כמו 'אנשור') אינם מוגדרים כתרופות אף שהצורך בהם לפעמים מגיע לפיקוח נפש ממשי.

ב. מזון תינוקות:

חלק ניכר ממזון התינוקות החיוני לפגים וליונקים צעירים, גם אם מכיל חמץ, בכל זאת לענין "בל יראה ובל ימצא" בודאי שלא עוברים עליו בפסח משום שנפסדה צורת החמץ כמבואר בשו"ע סי' תמ"ב סעיף ב' "התרייקא שנתן לתוכו חמץ מותר לקיימן בפסח שהרי נפסד צורת החמץ" והביאור בזה דדבר שהיה חמץ בעבר אבל עבר איזשהו תהליך של קלקול ונוצר דבר חדש, לא עוברים עליו על בר יראה למרות שאסור באכילה.

לכן לא צריך למכור את המזון לתינוקות המכיל חמץ לגוי משום שלא עוברים בבל יראה ובל ימצא. כל זה דווקא כאשר שלא מעורב במזון התינוקות קמח או חמץ בעין.

לכן למעשה צריך לברר בחברה אילו חומרים מעורבים במזון לתינוקות.

ג. החשש שמא יבא לאכלו:

החשש שמא יבא לאכול את המזון לתינוקות בפסח לא קיים כאן, לפי שזה דבר שלא ראוי לאכילה לגדולים, ממילא לא נצרך לעשות מחיצה עשרה כמו בחמץ של גוי שנמצא בבית ישראל, שצריך לעשות מחיצה עשרה כמבואר בשו"ע סי' ת"מ סעיף ב'.

אלא שבמקום בו יש צורך רפואי להשתמש במזון תינוקות שיש בו חמץ, חייבים להקפיד להשתמש במזון לתינוקות לא במטבח אלא במקום נפרד, מחוץ למטבח כדי שהחמץ לא יתערב באוכל כשר לפסח ובכלי הפסח.

האמור נוגע לאיסור בל יראה ולחשש שמא יבא גדול לאכלו.

אבל במה שנוגע לאיסור אכילת חמץ בפסח, ולהאכלה של התינוק בחמץ כשהדבר נצרך רפואית, בזה פוסק המשנ"ב בסי' ת"ז ס"ק י"ח שיצוה לקטן להאכיל לתינוק יעוי"ש אם א"א שגוי יאכילו

ד. לגבי מכירת חמץ לגוי על מנת שירשה להשתמש בו בפסח בהיתר של פיקו"נ, יש מקום לדיון נרחב החורג ממסגרת זו (השנה עלה רעיון זה לגבי מכירת חמץ לגוי לפני ערב פסח שחל בשבת, על מנת שירשה לאכול ממנו שתי סעודות).

הנושא לא פשוט, ולכן ניאלץ להשאירו לדיון מפורט במקום אחר. עכ"פ, לענייננו, גם במזון ליונקים ופגים כמעט ואין מצב המחייב מכירה כדי לא לעבור על בל יראה וכל הנידון לגבי מזון דייסתי לתינוקות גדולים יותר. אך נדיר שיהיה צורך של פיקוח נפש באכילת דייסת חמץ.

וראה גם מה שכתב הרב יצחק יהודה רוזן באסיא פא-פב, עמ' 200 פסקה ב.

[print_link]

שאלות נוספות

כשרות כדורי ברזל

לכבוד הרבנים/רופאים השלום והברכה. הנידון: כשרות כדורי ברזל אישתי לוקחת ברזל טבעי של חברת solgar (ברזל עדין), שאלתי היא לגבי כשרות התרופה. מכיוון שסוגי הברזל

קרא עוד »

סרזט

שלום רב, אני מניקה מזה כשנה וחצי ונוטלת סרזט, עד כה ללא דימומים. לפני כחודש התחיל דימום שנמשך כ4-5 ימים ואח"כ הפסקה של 5-6 וחוזר

קרא עוד »