feeding machine on shabbat for a severely brain damaged child
is a person allowed to turn a feeding machine on shabbat for a severely brain damaged child that is fed through their stomache, given that
אני סטודנטית לתואר שני במגמה לפסכיוביולוגיה באוניברסיטת ת"א.
בשבוע הקרוב אני אמורה להבחן במעבדה. במסגרת המבחן אני אמורה לבצע ניתוח הסרת שחלות לחולדה. הבנתי שיש בעיה הלכתית עם הנושא, אני חוששת שאכשל בקורס אם אסרב לבצע את הניתוח. שאלתי: האם יש איזשהו היתר לבצע את הניתוח?
השו"ע אה"ע סי' ה' סעיף יא כותב "אסור להפסיד אברי הזרע בין באדם בין בבהמה, חיה ועוף אחד טמאים ואחד טהורים וכו' בין בארץ ישראל בין בחו"ל".
איסור סירוס מן התורה הוא בזכר בין באדם בין בע"ח. אבל בנקיבה איסור סירוס לדעת חלק מהפסוקים הוא מדרבנן, ולשיטת הרמב"ם והשו"ע איסור סירוס בנקבה הוא מדאורייתא רק לא לוקים על כך.
לפיכך יש איסור לבצע כריתת שחלות לחולדה אולם לכתחילה יש מקום להתיר בכריתת השחלה השמאלית בלבד, כי על ידי כריתת שחלה אחת אין כאן השחתת יכולת ההולדה ולכן אין כאן סירוס. לדעת חלק מהראשונים יש להקפיד, על פי הירושלמי, שאותה שחלה תהיה השחלה השמאלית, וכך פוסק הרמ"א באה"ע סעיף ז'.
לסיכום: יש מקום להקל מצד שני סניפים:
א. מאחר והחולדה היא נקיבה – יורד האיסור מאיסור תורה לדרבנן.
ב. בנוסף בכריתת שחלה שמאלית בלבד יש מקום להקל,כל עוד יכולת ההולדה לא נפגעת.
is a person allowed to turn a feeding machine on shabbat for a severely brain damaged child that is fed through their stomache, given that
קרובת משפחה חלתה בסרטן השד וכרגע היא מטופלת בטיפולים כימותרפיים היא קבלה לפני כשבוע את הטיפול הרביעי והאחרון בAC ולמחרת יום הכיפורים היא תתחיל טיפול