נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הפעלת מערכת cpap בשבת עבור הפרעת נשימה קלה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

31 במאי 2013

הרב המשיב: אחר

שאלה:

שלום וברכה

בנוגע לאדם שסובל מהפסקות נשימה בשינה, ברמה שהוגדרה ע"י המומחים שבדקו אותו כקלה, כ-17 הפסקות נשימה בשעה. האם בדרגה כזו הוא יכול להפעיל את המכשיר בשינוי? ליתר דיוק האם יש הצדקה לעשות זאת מאחר והוא מוגדר כדרגה "קלה" מבחינה רפואית או שעדיף שישאיר את המכשיר פועל מערב שבת תחת כר וכאשר ילך לישון ישים אותו על פניו.

בתודה וברכה.

תשובה:

תשובת הרב יהודה גולפישר:
סתם חולה הסובל מהפסקות נשימה בשינה – מוגדר כחולה שיש בו סכנה כל עוד לא נקבע אחרת. ממילא חייב להשתמש במכשיר המונע את הפסקות הנשימה בשנתו. במידה ואפשר, יפעילו ע"י שעון שבת המכוון להפעילו כשהולך לישון ומפסיקו בבוקר כשקם[1]. במידה ואי אפשר להשתמש בשעון שבת, ידליק את המכשיר בשינוי (כגון עם גב האצבע), וכשקם ישאיר את המכשיר דלוק עד למוצאי שבת[2]. אולם במידה ואפשר להפעילו קודם השבת, כך שיפעל כראוי בזמן שהולך לישון, יש להפעילו קודם השבת ולהימנע שלא לצורך מחילול שבת[3].
במידה והתייעץ עם רופא שקבע בוודאות כי אין כלל חשש סכנה עקב אי השימוש במכשיר (אף לא חשש של הידרדרות המצב לסכנה עתידית) – הרי שהוא אפילו אינו חולה שאין בו סכנה. ממילא אין להתיר אפילו איסורי דרבנן עבור חולה כזה, ואין להתיר הפעלה בשבת אפילו בשינוי.


[1]   ישנה עדיפות למכשיר שאין השימוש בו גורם הדלקת נורת להט, שאם כן יש כאן איסור דאורייתא של מבעיר. במידה וישנן נורות led או neon, או ישנו כרטיס המתעד את פעילות המכשיר (אפילו מתועד במסך אלקטרוני), הרי שיש להתיר את השימוש במכשיר ללא חשש – היות ואין 'הגברת זרם' החשמל אסורה כלל. לדעת הגרש"ז אויערבאך שהאיסור בחשמל מצד מוליד דרבנן – אין איסור מוליד במציאות הקיימת כבר, על פי הגמרא בביצה כ"ג. "התם ריחא מיהא איתא, ואוסופי הוא דקא מוסיף ריחא, הכא אולודי הוא דקמוליד ריחא". אף לדעת החזון איש שיש לאסור חשמל מצד בונה דאורייתא – יש להתיר היות וזוהי 'הגברת זרם' בעלמא שאין בה הפעלה מחדש של כלי, לא גרם לעשותו 'כלי' יותר אלא השתמש בכלי הקיים ומימש את יכולות הכלי הנמצאים בו, וכיון שאין כאן עשיית כלי 'ממות לחיים' אין לאסור משום בונה (כך דעת הגאון רבי שמשון פרנקל בספר 'תל תלפיות', שאף לדעת החזון איש אין לאסור 'הגברת זרם' בעלמא, אלא רק במצב שבו ע"י שינוי הזרם יפעל מיד איזה כלי חשמל).
[2]
נשמת אברהם מהדורה תשס"ז הקדמה לסימן שכ"ח 4.
[3]
  שאפילו בפיקוח נפש הדוחה את השבת באיסורי דאורייתא, נקט המשנה ברורה בשער הציון סימן שד"מ סק"ט "אם נתנה הממשלה הרוממה מלאכה לאיש הצבא, שתהיה עשויה מתוקנת ליום השבת בצהרים, מחויב להכין המלאכה מקודם כדי שלא יצטרך לחלל השבת, דהרי הממשלה לא צוותה שיעשה דווקא ביום השבת" – כיון שיש באפשרותו לעשות המלאכה קודם השבת מחויב בכך, שלא יבוא לידי חילול שבת בחינם. דין זה נובע מהגדרת שבת 'דחויה' אצל פיקוח נפש ולא 'הותרה' (כדעת הרמב"ם הרשב"א והר"ן, ולמרות שלדעת מהר"ם מרוטנבורג שבת 'הותרה' אצל פיקוח נפש, יש להחמיר כדעת רוב הראשונים שהכריעו שהיא 'דחויה', עיין משנה ברורה סימן שכ"ח ס"ק ל"ט), ממילא יש להשתדל כמה שאפשר להימנע מחילול השבת באופן שאפשר בקלות לעשותו קודם השבת. וכן בשו"ת חתם סופר יו"ד סימן של"ח "וכי אין אנו מצווים להכין בערב שבת כל ההכנות ליולדת ולחולה ולצרכי מילה כדי שלא נצטרך לחלל שבת".
אומנם אין צריך להתאמץ באופן חריג על מנת לחסוך במלאכות, כך למד בספר תורת היולדת פרק מ"ד הערה א' מדברי הרמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ד' הלכה י"ד, שאף למאן דאמר טומאה דחויה בציבור וצריך לחזר אחר כוהנים טהורים, מכל מקום אין צריך להביא כוהנים טהורים מחוץ לירושלים, וטעמו בפשטות מצד שאין לעשות מאמץ חריג על מנת לעשותו בטהרה, וכן צידד בשמירת שבת כהלכתה מהדורה תש"ע פרק ל"ב סעיף ל"ד, ובהערה ק"ו בשם הגרש"ז אויערבאך. אולם הדלקת המכשיר קודם שבת שיפעל בשבת, על הרוב אינה 'מאמץ חריג' מבחינה כספית, על כן יש להחמיר ולהדליק את המכשיר קודם השבת (אכן במידה ומדובר באדם הנזקק אף לפרוטות מעטות כדוגמת הדלקת מכשיר זה כל השבת, הרי שיש מקום להתיר מצד 'מאמץ חריג' להדליק בשינוי בשבת).  

[print_link]

שאלות נוספות

שימוש בגל זידובל בפסח תש"ע

אני בחודש תשיעי וקיבלתי מהרופא גל זידובל לנרתיק כטיפול מניעה לקראת הלידה בגלל זיהום בלידה הקודמת. איני מוצאת בשותים התייחסות לכשרות הג'ל. האם היות והוא

קרא עוד »