נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הקלדה במחשב שימוש בעכבר במסגרת עבודת אחות בשבת

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

21 בנובמבר 2014

הרב המשיב: אחר

שאלה:

שלום כבוד הרב,
בהמשך לשיחתנו, בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:
מה דין הקלדה במחשב שימוש בעכבר

תשובה:

תשובת הרב יהודה גולדפישר והרב אשר שקאני

הכלל בכל האמור להלן:

א.      במידה ומדובר בחולה הנתון בסכנת חיים ('חולה שיש בו סכנה')[1], והפעולה נדרשת במישרין כחלק מהטיפול הרפואי לו נזקק החולה, יש להתיר את עשיית הפעולה אף אם כרוכה באיסור תורה. אף אם אינו בסכנת חיים אולם ישנה סכנה לאיבוד אחד מאבריו ('סכנת איבר'), מתיר הרב עובדיה יוסף עשיית פעולה הכרוכה באיסור תורה לצורך הצלת האיבר[2]. אומנם יש לצמצם ולעשות רק מה שהכרחי ביותר אשר בלעדיו לא ניתן לעשות את הדרוש להצלת החולה.. יעויין בשו"ת יביע אומר חלק י (אורח חיים סימן ל) שכתב שהעיקר להלכה כדברי הרמב"ם שא"צ שינוי, כי גם מרן השו"ע לא הזכיר שינוי.

ב.       במידה ומדובר בחולה שאין בו חשש לסכנת חיים ('חולה שאין בו סכנה'), אין להתיר לעשות לרפואתו פעולה הכרוכה באיסור תורה[3]. אומנם יש להתיר 'אמירה לגוי' שיעשה הוא לצורך רפואתו של החולה את הכרוך באיסור תורה[4], ובמידה ואין גוי יש להתיר בשעת הצורך אף ע"י יהודי – בתנאי שעושה את הפעולה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[5].

ג.        פעולה הכרוכה באיסור דרבנן, יש להתיר עשייתה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[6], ואם אי אפשר לשנות יעשנו ע"י גוי, ואם אין גוי יש להתיר ליהודי לעשותה כדרכה[7].       

כל מקרה יש לדון ע"פ הגדרות אלו, בהתאם לרמת האיסור (איסור תורה או איסור דרבנן) ובהתאם לרמת החולי ('חולה שיש בו סכנה' או 'חולה שאין בו סכנה').  

בעניין הקלדה במחשב שימוש בעכבר.

לדעת הגרש"ז אויערבאך, אין איסור תורה של 'כותב' במה שמתקתקים ומופיעים אותיות ומילים על מסך המחשב[8], אולם יתכן לאסור הכנסת נתונים חדשים משום איסור תורה של 'בונה' (מצד שעושה בכך כלי)[9]. לכן אין להשתמש במחשב לכתיבת פרטי חולה שאין בו סכנה (אלא בתנאים המפורטים לעיל), וכל שכן שאין להדפיס, אולם 'חולה שיש בו סכנה' יש להתיר כל שימוש הנצרך לרפואתו (עיין הערה[10]). מציאת מידע הקיים כבר במחשב אינה אסורה מהתורה, לכן יש להתיר אף 'לחולה שאין בו סכנה' (עיין לעיל). אבל כתיבה שאין לה שום השלכה קיימת או עתידית על מצבו הרפואי של החולה אסורה.

מכיון שכבר כתבנו שמותר וחובה לדווח על טיפול תרופה וכדומה שניתן לחולה כמו כן מותר וחובה לשמור הנתונים במחשב וטוב לעשות כן בשינוי, כגון עם הפרק של האצבע כדוגמא ואופן שדופקים בדלת.


[1]    על כגון דא אמרו חז"ל שהזריז הרי זה משובח והשואל הרי הוא שופך דמים [ובירושלמי נוסף – והשואל הרי זה מגונה]

[2]    חזון עובדיה חלק ג' עמ' רל"ה (כדעת הראשונים המתירים לחלל את השבת באיסור תורה עבור 'סכנת איבר', ולמרות שהשמיט השו"ע את דעתם, יש לצרף את דעת השו"ת 'ציץ אליעזר' – שבזמנינו יש לחוש בכל סכנת אבר להתפתחות סכנה בכל הגוף מצד זיהום וכדו').

[3]    שו"ע או"ח סימן שכ"ח סעיף י"ז.

[4]    שו"ע שם.

[5]    הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בשמירת שבת כהלכתה מהדורה תש"ע פרק ל"ג סעיף ב'(ע"פ דעת שו"ע הרב, אגלי טל, תהלה לדוד ועוד, המתירים אף איסור תורה לחולה שאין בו סכנה, בתנאי שעושה זאת 'בשינוי' מהדרך הרגילה).  

[6]    שו"ע שם.

[7]    שמירת שבת כהלכתה שם (ע"פ משנה ברורה סימן שכ"ח ס"ק ק"ב בשם 'חיי אדם'). 

[8]    הובאו דבריו בספר 'נשמת אברהם' מהדורה תשנ"ג חלק ד' או"ח סימן ש"מ אות א', וטעמו מצד שהאותיות מופיעות על המסך על ידי 'ירי' של אלקטרונים על חומר זרחני אשר מרוח על הדופן הפנימית של המסך ומאיר בצורה של אותיות, ואין 'ירי אלקטרונים' חשוב מהתורה ככתב (וכן משמע דעת הרב עובדיה יוסף בשו"ת יביע אומר חלק ח' סימן מ"ח לגבי כתיבה במחשב בחול המועד – "ולדעתי ההקלדה של המחשב בודאי שאין בה שום חשש איסור, כיון שאין האותיות מודפסות על דבר המתקיים, אלא שנראים על מסך המחשב בלבד").

[9]    הובאו דבריו בספר 'נשמת אברהם' שם. באר דבריו הגר"י נויבירט, כי לפני ההקלטה הקסטה כגוף מת ללא כל תועלת, ורק אחרי ההקלטה הקסטה נהפכת לדבר המשמיע קולות (אולם יש לעיין שמא נקט דבריו דווקא בשמירת נתונים על גבי דיסקט, כאשר קודם השמירה היה ריק מתוכן ולאחר השמירה הפך לגוף חי, לעומת שמירת נתונים בדיסק קשיח, כאשר אף קודם השמירה היה בו תוכן רב, אלא שהוסיף נתונים נוספים – אפשר שאין כאן משום עשיית כלי מהתורה).

[10] מוטב להשאיר את המחשב מופעל מלפני שבת, אולם במידה והמחשב אינו מופעל ואין גוי שיפעיל אותו, יפעילנו בשינוי (בגב אצבעו או בגב ידו).

[print_link]

שאלות נוספות

כשרות מוצרי חשמל

שלום רב אני עובד בעסק שמוכר מוצרי חשמל ורציתי לשאול איזה מקררים יכולים להיות מהדרין? והאם אפשר לקבל אישור מהמכון שמהקררים באמת עברו אישור שלכם?

קרא עוד »