פדיון הבן בהוציא ראשו והחזיר
לרב הלפרין שלוםהיום העברתי שיעור על פדיון הבן. נשאלתי האם בכור שתוך כדי הלידה הוציא ראשו והחזיר ואז נעשה ניתוח קיסרי, חייב בפדיון?
I am not sure if the comparison to "chazakah" is fair in the case of a mohel. Suppose a mohel performed 10,000 brisim without any baby getting herpes before one baby gets it. He then goes another 10,000 brisim until he has a second episode years later. I do not think that this would constitute a chazakah. The model that you give is the case of where two consecutive babies died after bris, and I believe no babies before that, I think that the case of the mohel would be much different.
In addition, we have a known fact that some families have bleeding disorders that are genetic and potentially dangerous. It is not a known fact that a mohel can transmit herpes.
I think that we generally agree on the whole matter. My point of contention is in the one limited limited case of one mohel associated with two cases where viral culture testing comes up negative. You have invoked a principal of chazakah. I am just questioning this one limiting case.
What do you think?
לרב הלפרין שלוםהיום העברתי שיעור על פדיון הבן. נשאלתי האם בכור שתוך כדי הלידה הוציא ראשו והחזיר ואז נעשה ניתוח קיסרי, חייב בפדיון?
שלום, אני סטודנטית למדעי הרפואה ושאלתי היא כזו: איזה סוג מידע מקדים על עובר מתיר מבחינה הלכתית להפיל אותו ואיזה סוג מידע אוסר? ש
בס"ד. שלום! אני כרגע (ז' כסליו) בהריון שבוע 6. היה לי דימום בשבוע 4-5, אבל הרופאה אמרה שהכל בסדר, והאולטסאונד גם הראה שהכל ב"ה תקין.
אני רוצה לברר האם צריבת דיקסים לפי ההלכה זה אסור או מותר?! ואם אפשר לפרט אני ישמח מאוד….