נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

חזרת רופאה בשבת ושאיבת חלב

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

22 ביולי 2011

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום, אני מתחילה לעבוד כרופאה בבית חולים בירושלים ויש לי בבקשה שתי שאלות:
1. אצטרך לעשות משמרות גם בשבת ולנסוע הלוך וחזור עם גוי. אנו גרים מחוץ לירושלים. האם צריך לעבור לגור בירושלים כדי לא לצאת מחוץ לתחום?
2. אני מניקה ומתכננת לשאוב חלב גם בעבודה. מה עושים בשבת?
תודה!

תשובה:

לשאלה הראשונה: ראי מאמרי: נסיעת רופא לתורנות וממנה מחוץ לתחום שבת, ספר אסיא ז' עמ' 241 – 249, או במאמרי "דרכו של הגרש"ז אויערבאך בהלכות רפואה ופיקוח נפש" ספר אסיא ט' עמ' 195-239, בפרק שעוסק בנסיעת ובחזרת רופא מתורנות בשבת. 
וכן ראי את השאלות לדיון בספר אסיא ט עמ' 140 – 144  וגם נסיעת רופא בשבת חזרה לביתו – עיקרי שיטות בספר אסיא ט עמ' 145. 
לשאלה השניה:
א. אם התינוק מסוגל לקבל תחליפי חלב אין היתר לשאוב עבורו בשבת. מצד שני רצוי מאוד להרבות בשאיבה בימות החול ובמוצאי שבת על מנת להגיע לכמות חלב-אם גדולה ככל האפשר.
ב. אם מדובר על פג – פג מוגדר כחולה שיש בו סכנה, כשחלב-אם מגדיל מאד את סיכוייו לחיות. לכן מותר לשאוב לשם כך חלב-אם במכשיר שאיבה חשמלי. לכתחילה חייבים להקטין את האיסור באמצעות שעון שבת אם אפשר, וכן בעשיית הפעולות העיקריות בשינוי. פרטים נוספים על כללי "שינוי" כדאי לקבל מהרב המקומי.
ג. כלל נוסף: 1. בזמן שהמכונה מחוברת לפטמה ושואבת חלב, אסור להגביר את העוצמה.
                2. בזמן שהמכונה איננה מחוברת ואיננה פועלת (שעון שבת) מותר לסובב את כפתור העוצמה לכיוון של הגברה.
ד. לסיכום: מותר לשאוב במשאבה ידנית לתינוק שאיננו מסוגל לינוק ישירות, רק לצורך השימוש בשבת עצמה.
ראי: 1. שמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק לו' סעיף כא' ובמקורות שם.
      2. נשמת אברהם כרך ה', דיני החולה בשבת ויו"ט סעיף קס"ז. אם מדובר במשאבה חשמלית עם שעון שבת, אם ניתן, רצוי להצמיד את המשאבה לפיטמה לפני שהמשאבה מתחילה לפעול.
האם מותר להגביר עוצמה במכונה לשאיבת חלב חשמלית בשבת?
א. בזמן שהמכונה מחוברת לפטמה ושואבת חלב, אסור להגביר את העוצמה. ב. בזמן שהמכונה איננה מחוברת ואיננה פועלת (שעון שבת) מותר לסובב את כפתור העוצמה לכיוון של הגברה.

[print_link]

שאלות נוספות

המשך לשאלה 680

לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א. ברשות הרב אבקש מעט הסבר לתשובתו. לכאורה אין לדמות איסורי שבת שעליהם נאמר וחי בהם ולא שימות בהם וא"כ

קרא עוד »