ניתוחי גופה
ב"ה שלום הרב, במסגרת לימודי רפואה, אנו מבצעים ניתוחי גופה ביהודי. לניתוחים אלו, לצורך הלימודים, קיבלתי היתר מהרב אבינר. למיטב ידיעתי אסור ליהודי לתרום את
שלום וברכה!
נהג אמבולנס העלה בפני שאלה מצויה – על אילו פצעים וחתכים יש לחלל שבת (לנסוע לבית החולים)? מדובר בעיקר על פצעים וחתכים בראש, שבביה"ח מבצעים בהם תפירה או הדבקה – הוא טען שמקרים רבים אינם בגדר פיקו"נ, וניתן להמתין עד למוצ"ש, ואף אם יתפתח זיהום ניתן יהיה לטפל בו במוצ"ש באנטיביוטיקה. האם ישנם מחקרים על מידת הסיכון שיש בזה, והגדרות ברורות באילו חתכים יש סכנה ובאילו לא?
וכן גם לגבי שברים – האם ישנן הגדרות ברורות מתי יש לחשוש לסכנה?
אודה על הפניה למאמרים המפרטים בנושא זה (חיפשתי באתר ולא הצלחתי למצוא), וכמובן אם ישנן הנחיות ברורות למעשה.
בתודה
עיקרון שני
: כאשר קיים מצב המוגדר כפיקוח נפש מן הראוי לתת לו את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, ולא להתפשר עם טיפול פחות טוב גם אם הטיפול הפחות טוב מספיק להוציא אותו מכלל סכנה.עיקרון שלישי: כל עוד קיים ספק אפילו קטן, שמדובר בפיקוח נפש – חייבים לחלל שבת עבורו, גם אם יתכן שיתברר אחר כך שהיתה טעות בהגדרה (ראה במאמרי "דרכו של הגרש"ז אויערבאך בהלכות רפואה ופיקוח נפש" שפורסם בספר "רפואה והלכה: הלכה למעשה" [מכון שלזינגר, 2006]. ניתן למצוא את המאמר בקישור הזה. ראה גם את תשובתו של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל לחובש צבאי הנוגעת גם היא לענייננו.
ב"ה שלום הרב, במסגרת לימודי רפואה, אנו מבצעים ניתוחי גופה ביהודי. לניתוחים אלו, לצורך הלימודים, קיבלתי היתר מהרב אבינר. למיטב ידיעתי אסור ליהודי לתרום את
בני זוג לא דתיים, אשר קיבלו על עצמם חלקית דיני אישות, נמצאים בתהליך טיפולי IVF. הם חלוקים ביניהם בשאלת דילול עוברים. הבעל אינו מעונין ביותר
שלום כבוד הרב. רציתי לדעת האם חל איסור הלכתי על נוכחות אישה (רווקה ) בהלוויה בבית קברות בזמן שהיא בנידה ? וממה נובע איסור זה?