4527" />
נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

כשרות טיפול תרופתי (agel) – המשך 4527

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד

לרב הלפרין שליט"א, שלום.

בהמשך להתכתבותנו, ביררתי עם החברה בארה"ב את פרטי התרופה:

הנתונים מתייחסים למוצר בשם HRT, תוסף תזונה המיועד להפחתת לחץ דם וחיזוק שריר הלב, יש לו טעם טוב, והוא אינו כשר בגלל אפשרות של חרקים בפטריה שהוא מכיל כדלהלן (איני יודע אם לפטריה יש טעם רע, אך עיקר טעמו הטוב של המוצר ודאי לא נובע ממנה). שאר מרכיביו כשרים. להלן התשובה המקורית של החברה, באנגלית ואח"כ בתרגום חופשי:

א. נפח התכשיר שנלקח בפעם אחת הוא 21 גרם (0.75oz )

ב.

the only non Kosher ingredient is the oyster mushroom which is 2.47% of the total formula. We are looking for a kosher source for this ingredient, but I don't know when that will happen. As for the testing, it has the same testing as all the other products. All the raw materials are testing for identification. We always test viscosity (thickness) and we always test micro. We also test all the products for banned substances or anything that would cause an athlete to test positive.

תרגום: המרכיב הלא כשר היחיד הוא פטריית צדפה (מכונה כך על שם צורתה הדומה לצדפה), והיא מהווה 2.47% מכלל מרכיבי המוצר. החברה מחפשת אחר מקור כשר למרכיב הזה, אך עדיין לא ידוע מתי זה יימצא.

למרכיב זה, כמו לכלל המרכיבים, נערכות בדיקות לזיהוי. כמו"כ נבדקת גם הצמיגות ?…

ג.

The whole, raw mushrooms are dried and them milled to turn them into a powder. This powder is the way we get it. We then added to the other ingredients in a large mixing tank and stir for awhile. Then the gel is run through a pasteurizer for a short time to make sure there are no microbes and is then sealed into pouches.

תרגום: כל הפטריות שבחומרי הגלם, מיובשות ונטחנות לאבקה. החברה מקבלת את חומר הגלם כשהוא כבר במצב אבקה. אז הם מוסיפים את שאר המרכיבים במיכל עירבוב גדול, ונותנים לזה להתערבב זמן מה. אח"כ מכניסים את הג'ל שנוצר לפסטור לזמן קצר (80 מעלות) כדי לוודא שאין בו חיידקים, ואז הוא מוכנס לאריזות.

אני מקווה שהנתונים מספיקים כדי להורות אם מותר או אסור להשתמש במוצר.

אודה לרב אם יוכל לציין האם המוצר מותר גם לבריאים (כטיפול מניעה למחלות לב בעתיד), או (אם…) רק לחולים, ובאיזו רמת חולי?

אני מתעניין בעיקר עבור סבא וסבתא שלי שהם סביב גיל 90 ושניהם חולי לב.

שוב תודה עצומה על העזרה ועל כל המפעל,

בברכה,

תשובה:

לסבך וסבתך שהם חולי לב מותר להשתמש בתרופה זו ללא חשש.

לגבי בריאים: עדיין לא הבנתי מה בעיית הכשרות בפטריה. האם היא נובעת מכך שצריך לגדל על מצע מזון לא כשר? או שבעיית הכשרות נובעת מחרקים שמעורבים עם הפטריה?

אם הבעיה היא החרקים, האם הם נשארים שלמים בתהליך העיבוד או שהם נמעכים או מתרסקים?

כמו כן, מהו שיעור החרקים הנשאר בתרופה? אחד לחמישים? אחד לשישים? או אחד לאלף או פחות? הנתונים הללו חשובים כי אם החרקים אינם שלמים הם בטלים ברוב, וגם אם הם שלמים לדעת הרבה פוסקים הם בטלים באלף ומאתיים.

ראה במאמרו של הרב יגאל הדאיה "דיני חרקים במזון" (מאמרי אמונת עיתך, עלון מס' 34) ובמקורות המובאים בהערה מס' 2 שם:

לפי הירושלמי בריה בטילה בתתק"ס (פי 960). וכן דעת הרשב"א (תורת הבית בית ד שער א עמ' 27). ולדעת הראב"ד (מובאת בחידושי הרשב"א חולין צז ע"ב ד"ה אמר ליה), בריה בטלה באלף ומאתיים. אבל שאר הראשונים חולקים על כך ואומרים שבריה אינה בטלה גם בשיעור גדול יותר וכמ"ש תוס' (ע"ז סט ע"א ד"ה אידי, חולין ק ע"א ד"ה בריה); ריטב"א (חולין ק ע"א ד"ה אבל); רא"ה (תורת הבית שער ד פרק א עמ' 27 בבדק הבית); רוקח (סי' תעט); ספר החינוך (מצוה קסג); רא"ש (חולין פרק ז סי' לג); ר"ן (לרי"ף חולין לו ע"א-ע"ב ד"ה גרסי'); טור (יו"ד סי' ק); שו"ע (יו"ד סי' ק סעי' א).

הכרו"פ (סי' ק ס"ק ב) כתב שאפשר לסמוך בשעה"ד על ביטול בתתק"ס. וכ"כ בערוה"ש (סי' ק סעי' טו). וכן דעת המשכנות יעקב (יו"ד סי' לא) לענין תולעים שבקמח.

[print_link]

שאלות נוספות

דין הקזת דם

שלום כבוד הרב אני קראתי בספר " הלכות נידה " שמי שמקיזדם אינו יכול לקיים חסי אישות עם אישתו / בעלה תרימת דם נחשבת גם

קרא עוד »

המלצה על רופא

שלום רב, אשתי מחפשת רופא נשים דתי או המודע היטב להיבטים הדתיים. האם תוכלו להמליץ לנו על רופא נשים , בקופ"ח מאוחדת בבני ברק או

קרא עוד »