נסיעה לבית כנסת בקלנועית בשבת
דודי בן 80 וגר בישוב מעורב שרובו אינו דתי.ביתו מרוחק מבית הכנסת.לאחרונה רכש קלנועית עם מנגנון שבת של מכון צומת,מצב בריאותו מקשה ביותר את הליכתו.ההגעה
שלום הרב ד"ר הלפרין
ה' עימך
נא ראה את ההלכה למטה.
האם הביאור של הרמב"ם הוא הריאלי היום?
האם יש משהו ללטש או להסביר לפי הידוע לנו היום?
מדובר בהאם הולד המת (שטמא) נגע בולד החי
דחוף מאוד – הולך לדפוס בעוד כמה ימים.
יא מִי שֶׁיָּלְדָה שְׁנֵי יְלָדִים, אֶחָד חַי וְאֶחָד מֵת: אִם הַמֵּת יָצָא רִאשׁוֹן – הַחַי טָהוֹר, שֶׁהֲרֵי לֹא נָגַע בּוֹ מִשֶּׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם; וְאִם הַחַי יָצָא רִאשׁוֹן – הֲרֵי הוּא טָמֵא, שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא יִגַּע בּוֹ הַמֵּת מִשֶּׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִתְגַּלְגֵּל אַחֲרָיו כָּאֶבֶן, שֶׁאֵין בּוֹ רוּחַ כְּדֵי לְהַעֲמִיד עַצְמוֹ.
יא) מִי שֶׁיָּלְדָה… אֶחָד חַי וְאֶחָד מֵת וכו' – עובר חי נמצא ברחם עד שעת הלידה, אבל עובר מת עשוי להיפלט מן הרחם לפני זמן הלידה כפסולת. בלידת עובר חי, העובר מסייע לגוף האם בתהליך הלידה, מה שאין כן בוולד מת. כשהוולד המת נפלט תחילה, הרחם מחזיק את הוולד החי עד לידתו, והוולד החי אינו נוגע במת, מה שאין כן כשהוולד החי נולד תחילה, הוולד המת שאין בו כוחות חיים ("רוח"), ודאי נשמט מיד אחריו ונוגע בוולד החי (פה"מ אהלות ז,ו).
בהערכה רבה
י
דודי בן 80 וגר בישוב מעורב שרובו אינו דתי.ביתו מרוחק מבית הכנסת.לאחרונה רכש קלנועית עם מנגנון שבת של מכון צומת,מצב בריאותו מקשה ביותר את הליכתו.ההגעה
איך מגדירים חולה שיש בו סכנה? אני אחות במחלקת ילדים בהדסה עין כרם. האם עלי לנסות להגדיר לפני הטיפול בכל ילד מה הגדרתו ההלכתית? אין
שלום לכבוד ברב. ברצוני להתייעץ עם כבוד הרב בנוגע להחלפת משמרת בשבת עם אדם שאינו שומר תו"מ: אני סטאז'רית לרפואה. אחת הסיבות המרכזיות מבחינתי לבחירת
שלום, אבי לקה באירוע מוחי שבעקבותיו יש לו קושי רב (ב"ה זמני) לעמוד. אני יודעת שמאד חשוב לו להניח תפילין ולהתפלל תפילת שמונה עשרה, ושמעתי