צום יום הכיפורים במצב של מיעוט מי שפיר
האם יש לחשוש מלצום כאשר יש מיעוט מי שפיר (שמעתי דעות חלוקות מרופאים לגבי נזק לעובר).
I'd like to ask a shaalah.
My niece is severely braindamaged, and feeds with a tube through her intestines in her stomache. She is 2.5 years old. My brothers family is not religious, but I will be visiting and want to know whether on Shabbat I will be able to feed her- turn on and off the machine that feeds into her stomache. Am I allowed to charge the machine on shabbos if the battery is dead (I realize that this should be done before Shabbat but in the case that it isn't).
Also, is the machine considered muksah when she is not feeding? If I want to take her for a walk with an eiruv, can I take the machine too, in case I need to feed her later?
If possible you should ask a non-Jew to turn the machine on and off. If not, do it with the knuckle of your finger.
Similarly, ask a non-Jew to charge the battery or, if not able do so using both hands at the same time to attach and remove it from the charger.
The machine is not muksah and you may take it with you.
Tizke l'mitzvot
האם יש לחשוש מלצום כאשר יש מיעוט מי שפיר (שמעתי דעות חלוקות מרופאים לגבי נזק לעובר).
הריון תוכן השאלה. שלום לפני מספר חודישם עברנו אירוע קשה וטראגי במשפחה, ילדתי עובר מת בסוף חודש תשיעי. כיום אני מנסה להרות שוב אולם ללא