נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

מנין לתפילה ולקריאת התורה לאסירים

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

1 ביולי 2011

הרב המשיב: אחר

שאלה:

בה"י
לכבוד הרה"ג שליט"א
אחדשה"ט
תוך כדי לימוד תורתנו הקדושה הלכות ועיונים, התעוררו אצלנו כמה שאלות, ואבקש ממעכ"ת ללמדנו בינה את הדרך אשר ילכון בה, ותורה היא וללמוד אני מבקש.

עשרה אסירים בבית הסוהר בחו"ל יש באפשרותם לקרוא בספר תורה רק באחד מימות החול (יש עליהם בשבת חובת קריאה בס"ת) או תשעה אסירים שיש להם ספר תורה ויש ביכולתם לצרף עשירי למנין (כגון רב בית הסוהר) רק באחד מימות החול (אין על היחיד חובה לקרוא בס"ת), האם ישנו פתח להתיר להם לקרוא בס"ת ביום חול את כל הפרשה עם שבעה הקרואים בברכותיה.
מחכה ומצפה לתשובתכם הרמה
בתודה ובברכת התורה
מ

תשובה:

א.  חיוב קריאה בתורה הוא בדוקא לעשרה אנשים, ואין חיוב על יחיד. (כנפסק בביאור הלכה, שו"ת חכם צבי, שו"ת יביע אומר ועוד).
ב.  לכן אין אפשרות לכוף את א' האסורים להישאר עמם להשלמת מנין.
ג.   וכן למצוות קריאת פרשת זכור שהיא מהתורה החיוב הינו על כל יחיד, ולא על ציבור. (כנפסק במשנ"ב קלה-סק"מו שמותר להביא ספר תורה לחולה, או לחבוש בבית האסורים).
ד.   והוא הדין בשמיעת קול שופר, זוהי איננה מצווה המחייבת ציבור, משום שהחיוב הינו על כל יחיד ויחיד.  
ה.  למעשה כאשר ביטלו קריאה בציבור שבת אחת. ישלימו בשבת הבאה את הפרשה שהחסירו. (כנפסק ברמ"א קלה-ב. וכן נהגו גדולי ישראל בדורות שעברו ובכללם הגר"א מוילנא כשיצא מבית האסורים).
ו. קריאת הפטרה באמצע השבוע הינה בכלל מצוות לימוד תורה בלבד, אבל אסורים בברכותיה, אשר נתקנו על הקריאה בזמנה בלבד.

הרב יחיאל חזות

[print_link]

שאלות נוספות

תכנון משפחה לאחר לידה

ברצוני לקבל התייחסות הלכתית לשאלה שאני מתחבט בה יחד עם אשתי והיא מניעת הריון-תכנון משפחה לאחר הולדת ילד ראשון בס"ד – מהי עמדת ההלכה בעניין

קרא עוד »