צום יום כיפור בהריון (תאומי מונוכוריאליים)
שלום רב, אני בהריון תאומים בשבוע 11. מדובר בתאומים זהים מונוכוריאליים. אתמול הייתי בביקורת אצל רופא הנשים, וכששאלתי אותו לגבי צום ביום הכיפורים, הוא אמר
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין,
שלום רב,
במשפחתי יש רקע היסטורי של סרטן השד/השחלות(אחותי חלתה בגיל 31 בסרטן השד),
בבדיקות גנטיות נתברר כי חלק ניכר מבנות משפחתי נשאיות של גן BRCA2,
לקראת גיל 25 גם אני ביצעתי בדיקה גנטית ובה נמצא כי גם אני נשאית של גן זה,
רציתי לדעת האם ובאיזה גיל מותר/אפשר/רצוי/אסור לי לבצע ניתוח מונע של כריתת שדיים?
כמו כן רציתי לדעת בנוגע לניתוח להוצאת שחלות האם ובאיזה שלב בחיים מומלץ לעשות זאת?
תודה רבה,
א
א. הנתונים האפידימיולוגיים מראים היום בבירור כי כריתת שד דו-צדדית באשה נשאית לגן BRCA1 (או BRCA2) מקטינה במידה משמעותית את הסיכוי להופעת סרטן השד, וכן מעלים באופן משמעותי את תוחלת החיים הצפויה. משום כך בודאי שמותר על פי ההלכה לעבור ניתוח כזה ואף מומלץ לעבור אותו למרות שקיים סיכון מסויים בעצם ביצוע הניתוח. ראה גם שו"ת קודם בנושא (#5088).
ב. כריתת שחלות למניעת סרטן שחלות בנשאיות BRCA1/2 מותרת. רצוי ללדת בגיל מוקדם יחסית כדי שהכריתה תבוצע אחרי הלידות.
ככלל, הריון ולידה כשלעצמן מקטינות מעט את סיכויי סרטן השחלות. אך אין בכך די במקרים של BRCA1/2 חיובי.
ג. ברמה המעשית, ראוי להתיעץ עם הרופא המטפל על מועד הכריתה המומלץ, הן של השד והן של השחלה.
שלום רב, אני בהריון תאומים בשבוע 11. מדובר בתאומים זהים מונוכוריאליים. אתמול הייתי בביקורת אצל רופא הנשים, וכששאלתי אותו לגבי צום ביום הכיפורים, הוא אמר
לצוות המשיבים שלו' ברצוני לשאול האם ניתן לבצע ניתוח באזור המפשעה הנקרא T.U.I.P. כשהניתוח כרוך בסיכון סירוס של החולה, והפיכתו לפצוע דכא? (לפי הבנת הרב
שלום רב אמי חולת בסרטן השד. היא עברה ניתוח להוצאת הגידול ועכשיו עוברת טיפולי כימותרפיה. שאלתי היא מה דינה לגבי צום יום הכיפורים? תודה
שלום לכבוד הרב אני סטודנט לסיעוד שנה ב` וכעת אנו נמצאים בשלב התנסויות קליניות בבית חולים במהלך ההתנסות עולות שאלות אתיות רבות וממש חשוב לי