נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

ניתוחי גופות

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום רב,

אני סטודנטית לרפואה באוני' ת"א. לאחרונה הסבו את תשומת ליבי לכך שיש בעייה בחיתוך גופות יהודים. מאחר וחלק נכבד מן הלימודים כולל עיסוק עם הגופות, רציתי לדעת בבקשה מה דעת ההלכה בעניין החיתוך בפרט ובעניין לימודי הרפואה בכלל. כרגע אני לא חותכת אך מחכה באופן דחוף לתשובתכם.

אשמח מאוד גם אם מעבר לתשובה אקבל מקורות מידע שאוכל ללמוד מהם על יחס ההלכה לכל עניין הגופות, כבוד המת, קבורה בזמנה, ניוול המת וכו'… אני מאוד רוצה לדעת את כל הבעיות ההלכתיות שעומדות בפני סטודנט לרפואה.

תודה רבה מראש,

תשובה:

1. זו ודאי פגיעה בכבוד המת.

2. השאלה היא, האם פגיעה כזו מותרת, בהתחשב בעובדה שכל הגופות הנלמדות בבתי ספר לרפואה בישראל הם גופות של אנשים שתרמו ביודעין את גופתם למטרה זו.

3. על השיטות השונות ראה בספר לב אברהם חלק ב' פרק יט' עמ' עז-פ.

בספר נשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.

אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:

https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp

4. ניתן להקל כדעת הפוסקים המתירים הסתכלות בלא ניתוח בידים.

5. להלן התכתבות מתוך פורום מכון שלזינגר לרפואה והלכה באשכול בנושא "שיעורי אנטומיה בבי"ס לרפואה בארץ ישראל".


בישמש:

ד"ר הלפרין המכובד,

למיטב ידיעתי, כאשר לומדים רפואה באוניברסיטאות בארץ, משתמשים בגופות של יהודים, ר"ל.

ראיתי כמה מאמרים הלכתיים בנידון שמתירים להיות נוכחים בזמן השיעור, בתנאי שלא משתתפים בצורה פעילה בניתוח.

דיברתי על הנושא עם הרב אביגדור נבנצל, שליט"א, והוא אסר להיות נוכח כאשר מנתחים גופות של יהודים.

יש לי שתי שאלות:

1) האם ידוע דעתו של הרב ש"ז אוירבאך בנושא?

2) למה לא פועלים להפסיק את התופעה הזו, ולייבא גופות לצורך מחקר?

תודה מראש.


ד"ר הלפרין:

בישמש,

איני מכיר פסק מפורש של הגרש"ז אויערבאך,

אך הוא נתן הסכמות חמות לספרים החשובים לב אברהם ו נשמת אברהם. בספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח.

בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.

בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.

אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:

https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp

למקורות שצויינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באנציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.

כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528-599.


קלף:

ואיך כהונים לומדים רפואה?


medethics:

קלף,

תוכל לעיין במקורות הבאים.

האם מותר לכהן ללמוד רפואה?

הרב שלמה גורן (אסיא סט-ע עמ' 65-84)

https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.04.asp

איסור לימוד רפואה לכהנים – שו"ת

הרב לוי יצחק היילפרין (אסיא סט-ע עמ' 85-105)

https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.05.asp

על כהנים בבתי ספר לרפואה וההבדל בין תשובה ליחיד לפרסומה ברבים

ד"ר יואל ב' ולובלסקי; ד"ר ישראל תמרי; הרב ד"ר מרדכי הלפרין (אסיא עג-עד עמ' 192-193)

https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia73-74/Assia73-74.14.asp

Studying Medicine for a cohen

(JME 3,1 p.52)

https://www.medethics.org.il/articles/JMEM.5.9.1.pdf


ד"ר הלפרין:

כדאי לעיין גם כאן.

https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.03.asp


[print_link]

שאלות נוספות