ממצאי המדע לעומת פסק חז"ל (דם מן האב)
בספר "שורת הדין – מאמרים ופסקים" (שזה בעצם פסקי דין ומאמרים של דיינים היושבים על מדין בבתי הדין של ישראל), בחלק ה' עמ' ע' והלאה,
הרב שלום,
אני סטודנטית לאחיות, גרה בקרני שומרון ורוצה לעבוד במעייני הישועה.
ביררתי שם לגביי עבודה והבנתי שאהיה חייבת לעבוד שם שבתות, ושאין הסעות מקרני שומרון לבית החולים בשבת.
יש לי אפשרות להתארח בשבתות אצל ההורים שלי או של בעלי בקרית מלאכי, גם שם אין הסעות.
ועכשיו לשאלה:
האם מותר לי לנסוע עם הרכב הפרטי שלי בשבת מקרני שומרון למעייני הישועה בשבת? (כמובן לפי כל ההלכות)
האם מותר לי לחזור?
ואם אסע למשמרת של שבת ערב ואחזור רק במוצאש?
יש הסעות מאשדודאשקלון בשבת,(שזה קרוב לקרית מלאכי), אבל גם לשם אצטרך לנסוע בדרך כלשהי. האם מותר לי עם הרכב?-הבעיה שלא יהיה לי איך לחזור כי המשמרת נגמרת בשעה שאין אוטובוסים חזור (אם אעבוד שבת ערב) או לחלופין אחזור עם ההסעה לאשדודאשקלון בשבת, אך לא יהיה לי איך לחזור הביתה משם.
יכולתי לחפש עבודה בבית חולים מאיר בכפר סבא, שהוא קרוב יותר לקרני שומרון. אבל בכוונה חיפשתי בית חולים דתי שיהיה לי קצת יותר פשוט לגביי שמירת שבת כהלכתה.
אשמח להארה בנושא.
יש שתי בעיות הלכתיות בשאלתך.
הראשונה: עצם הנסיעה בשבת. בעיה זו יכולה להיפטר על ידי נסיעה ברכב שנהגו איננו יהדי.
השניה: איסור תחומין למעלה מי"ב מיל, שלדעת הירושלמי וכך פסק הרמב"ם, איסורם מן התורה.
לכן להלכה את רשאית לנסוע אל בית החולים בשבת, אם הנהג איננו יהודי, אך אסור לך לחזור בשבת לביתך.
מבחינה זו אין הבדל אם את נוסעת ישירות מקרני שומרון, או ישירות מקרית מלאכי, או שאת משתמשת בנהג הגוי כדי להגיע מקרית מלאכי לנקודת איסוף של ההסעה מאשקלון או מאשדוד.
ראי מאמרו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין "דרכו של הגרש"ז אויערבאך בהלכות רפואה ופיקוח נפש" ספר אסיא ט' עמ' 195-239, בפרק שעוסק בנסיעת ובחזרת רופא מתורנות בשבת.
בספר "שורת הדין – מאמרים ופסקים" (שזה בעצם פסקי דין ומאמרים של דיינים היושבים על מדין בבתי הדין של ישראל), בחלק ה' עמ' ע' והלאה,
שלום! אני מעוניינת בתשובה פרטנית ככל האפשר לשאלתי. -תודה. היום הורדתי התקן מירנה שהיה בשימוש סה"כ 3 חודשים. סיבת הוצאתו: כאבים חזקים (שלא חלפו עם
בס"ד שלום רב, אם ישנו כדור (תרופה) שצריך לבלוע אותו בלילה , ואיני יכול לבולעו ללא מעט מים האם זה נקרא שהפרתי את הצום (ט'