נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

נסיעת אחות לעבודה בבית חולים מרוחק (ישובי הצפון)

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

27 במאי 2016

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום,
אני אחות במקצועי. אני ב"ה מתחילה לעבוד בבית חולים בנהרייה. מבקשת לברר לגבי נסיעה בשבת, שכן מצופה ממני לעבוד בכל המשמרות בשבת:
אני מתגוררת במושב שתולה 30.2 קילומטר מנהרייה.הסעה בשבת למשמרת יש רק ממושב יערה מרחק 14.3 קילומטר משתולה (לא ידוע לי אם הנהג גוי או יהודי). מה עלי לעשות?האם מותר לי לנהוג?
האם עלי לנגיע להסעה או לבית חולים? האם מותר לחזור הביתה בסיום משמרת?

יש עוד רופאה המתגוררת ביישוב ואיננה נוסעת בשבתות (אך אינה נמצאת בכל שבת). במקרי הצורך פונים לעתים אליי ולעיתים אליה.

אודה לתשובה ברורה ומהירה
בברכה,
הדס אזריאל

תשובה:

א. המרחק משתולה מלאכי לבית החולים בנהריה הוא גדול במידה ניכרת מתחום שבת דאורייתא של 3 פרסאות – י"ב מיל, לדעת הרמב"ם והירושלמי.
ב. מאידך עבודת אחות בבית חולים קשורה כמעט תמיד בטיפול בחולים שיש בהם סכנה, ולכן מותר לך לנסוע לבית החולים עם נהג גוי. נא עייני בשני מאמרים על נסיעה לתורנות וחזרה ממנה בשבת שנמצאים בספר אסיא ז' "נסיעת רופא לתורנות שבת וממנה מחוץ לתחום שבת" עמ' 241-249 ובספר אסיא ט' "עוד על נסיעת רופא לתורנות מחוץ לתחום שבת", "נסיעת רופא בשבת וחזרה לביתו – עיקרי שיטות" עמ' 140-145.
ג.
 לעומת זאת בשבתות בהם הרופאה נמצאת ביישוב, החזרה לביתך איננה קשורה כלל במצבי פיקוח נפש, לכן אסור לך לחזור לביתך גם אם הנהג איננו יהודי וזאת עקב בעית התחומין שהוזכרה למעלה בפסקה א. אך בשבת בה הרופאה לא שוהה ביישוב, מותר לך לחזור ליישוב על ידי נכרי שכן מצב בו אין ביישוב על גבול הלבנון לא רופא ולא אחות, מוגדר כמצב של סכנה.
ד. הפיתרון דורש שני דברים:
  1 לוודא שבית החולים הקצה נהג גוי עבורך, כמו גם עבור אחרים.
  2 לתאם את תורנויות סוף השבוע כך שלא יצריכו חזרה הביתה ביום השבת, בשבתות בהן הרופאה נמצאת ביישוב. כלומר: תורנויות שבת בוקר (בחורף) או אחה"ץ, אך לא תורנויות יום שישי אחה"ץ או ערב.

אם אין לך הסעה עד היישוב, עלייך לדאוג לנהג נכרי שיסיעך משתולה ליערה ולהיפך. באופן חד-פעמי, אם עקב תקלה הנהג הנכרי לא הגיע, אזי מותר לך גם לנהוג ברכב בעצמך, אחרי שתלמדי כיצד להדליק ולכבות את הרכב בשבת.

[print_link]

שאלות נוספות

המשך לשאלה 680

לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א. ברשות הרב אבקש מעט הסבר לתשובתו. לכאורה אין לדמות איסורי שבת שעליהם נאמר וחי בהם ולא שימות בהם וא"כ

קרא עוד »