נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

עבודת אחות מיון בשבת: פירוט שאלות

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרב שלום וברכה, להלן רשימה של שאלות הלכתיות הקשורות בעבודה במיון בשבת:

1. שש"כ (שמירת שבת כהלכתה) לב/ מ- מתקשה אני להבין איך ניתן להרים את שפורפת הטלפון במרפק- האם הכוונה להסיר אותה מעריסתה במרפק ואז ניתן להרימה ביד?

דבר נוסף- מדוע לא מצוינת דרך שינוי של שימוש ביד שמאל בהרמת טלפון או הקלדה במחשב, האם אין זה נחשב שינוי בעניינים אלו (כמו שנכון ומומלץ לגבי כתיבה) ואזי עדיף להרים טלפון בשתי ידיו כפי שמצוין ולהקליד במחשב בפרקי האצבעות?

‏2. שש"כ לד/כא- אשמח לקבל ביאור לגבי סיבת איסור עירוי סוכר / מתן סוכר בקפה לשיכור משום חובל. והאם יש לכך רלבנטיות בפניות דומות למיון?

3. מה דין כיבוי מכשירים לאחר השימוש בהם כגון מוניטור, מד סטורציה (מודד ריכוז חמצן) כאשר אם לא מכבים אותם הם מצפצפים. בנוסף האם יש דין שונה לגבי כיבוים ביחידת המיון בה הרעש יכול אולי להפריע לחולים אחרים לבין יחידת הטראומה בה לאחר הטיפול בפצוע היחידה נסגרת עד לקבלת הפצוע הבא.

4. שש"כ לה/ד- האם מותר לתפור חתך כאשר תפירתו בשבת נועדה להקטנת צלקת?

אם אסור האם מותר לסייע לרופא שתופר בכתיבה, החזקת הילד וכדו'?

5. שש"כ לה/כט- נאמר איסור להסיר פלסטר במקום שעיר. בהערה נאמר שאם מצטער מכך מותר, האם יש לראות מכך שתמיד במיון ניתן להתיר הסרת הפלסטר? (לא נראה לי בטיחותי לשלח חולה לביתו עם העירוי והפלסטר בידו)

6. שש"כ לה/ לד- בהערה נאמר שאסור לשים קרח ע"מ להוריד נפיחות כי ניכר שנעשה לרפואה, דבר השכיח מאוד.. האם יש מקרים להתיר?

7. שש"כ לה/ לח- נאמר כי אסור להשהות במים עקיצה כי ניכר שנעשה לרפואה, האם יש זמנים להתיר זאת? והאם אסור גם להשהות פרק יד שנחבל על מנת להקל את הכאב? (כפי שנעשה רבות לילדים קטנים)

8. שש"כ לו/יב- נאמר כי אסור לכתוב שם היולדת וילוד ע"ג צמיד, מה ניתן לעשות לגבי הדבקת מדבקות זיהוי המטופל ע"ג ידון (המונפקות ע"י משרד קבלת חולים). אציין כי השמת תג-ידון זיהוי לחולה הוא חלק אינטגראלי בתהליך הקבלה ע"מ למנוע טעיות.

9. שש"כ לז/ז- נאמר כי יש ליתן שמן על גוף התינוק ואז למורחו ביד/ צמר גפן, האם הדבר נכון גם לגבי ניקוי איזור החדרת קטטר לשלפוחית שתן , דהיינו- האם עדיף לשפוך על האזור חומר ניקוי (כלוראקסדין) ואז לעבור עם גזה או שבמקרה זה ניתן להתיר לספוג את הגזה בחומר ואז לנקות? אציין כי צריך להגיע לרמת חיטוי מקסימאלית ע"מ למנוע החדרת זיהום.

10. שש"כ מ/יד- האם בימנו "משום איבה" מותר לעבור על איסורי תורה בטיפול בנוכרי שבסכנה?

11. הדלקת אור כדי לראות את מעלת חומו של המטופל, מה הדרך הרצויה- השארת פנס דולק בכיס/ הדלקת אור האוטוסקופ (בודק אוזניים)/ הדלקת מנורה בחדר?

12. שש"כ מ/לד- במיון בע"כ מקובל לשלוח בדיקות למעבדה עם מדבקות שמוציאים מהמחשב ולא ע"י טופס. האם עדיף בשבת לשנות מהמקובל ולמלא טופס מאשר להוציא מדבקה במחשב בשינוי ולהדביקה בשינוי?

13. האם מותר להדפיס תוצאות בדיקות מהמחשב או שיש להסתכל רק במחשב? (לעניות דעתי זה "מסורבל" יותר)

14. שש"כ מ/מג- נאמר כי אם ישתחרר בשבת מותר לו לנסוע לביתו עם גוי אם בבי"ח אין לו כל צרכיו, מה הכוונה? ומה ההלכה לגבי בתי"ח בימנו?

15. שש"כ מ/מט- נאמר כי אסור לומר תהילים בשבת בציבור אם מדובר בחולה שאין בו סכנה (מותר רק ביחידות), אם כך, האם אסור להזכיר שמות של אנשים למציאת זיווג, פרי בטן וכדו' בקריאת תהילים בציבור בשבת?

16. לגבי חיתוך אותיות בהוצאת כדורים מטבליות, האם יש דרך לפתור את הבעייתיות?

17. שש"כ מ/ נג- האם נכון לגבי נהג אמבולנס שעליו להימנע מאיתותים?

18. שש"כ מ/סט- כמה ק"מ זה 2000 אמה (שמותר בתחום זה שנוכרי אף יחזיר לאחר המשמרת)

19. לגבי חיתוך פלסטר לעירוי, האם ניתן לפתור את הבעייתיות או שאין מה לעשות בנידון? (מה גם שחיתוך ביד שמאל קשה מאוד בפלסטרים אלו בהם לצורך החיתוך יש להפעיל מעט כוח ולאחוז בצורה מסוימת).

תודה רבה

ע ס

תשובה:

1. הרמת טלפון ביד שמאל לא נחשבת שינוי כי לפעמים אדם מרים שפופרת בשמאל כשיד ימין עסוקה. מה שאין כן בכתיבה, שלעולם לא מתבצעת בשמאל, לעומת זאת להרים שפופרת בשתי ידיו אף פעם לא מרים בשתי ידיו.

אם לאחר שנוצר קשר טלפוני אפשר להחזיק את השפופרת בדרך הרגילה כי בהחזקת השפופרת לא מתבצע שום איסור תורה, בניגוד למצב בהרמת השפופרת מהמכשיר או בגמר השיחה כשמחזירים את השפופרת על כנה.

2. יש הבדל בין לקיחת דם לבדיקה לבין הזרקה. לקיחת דם יש בה איסור חובל משא"כ הזרקת חומר לתוך הגוף אין בה משום חובל אך האיסור בהזרקה לתוך הווריד הוא משום דש כי בעת החדרת המחט לתוך הוריד יש צורך לשאוב מעט דם כדי לוודא שנמצאים בתוך הוריד. לכן לחולה שיש בו סכנה מותר לבצע זאת משא"כ לחולה שאב"ס אסור אלא רק זריקות תת עוריות או תת שריריות (? @@)

3. יש הבדל אם הרעש (הצפצוף) מפריע לחולים בחדר המיון בודאי שמותר לכבות את המכשיר כדי שהחולים יוכלו לישון ועדיף שהכיבוי ייעשה בשינוי. אם המכשיר נמצא במקום שהוא לא מפריע לאף אחד אסור לכבותו.

4. אם יש אפשרות להשהות את תפירת הפצע עד למוצא"ש ואין כל חשש להרעת המצב אסור לתפור, ודווקא אם משתמשים ע"י תפרים אבל אם החתך לא מצריך תפרים אלא הדבקה אפשר לעשות זאת בשבת.

לסייע לרופא בכתיבה אסור

5. לא מדובר שיש עירוי לפלסטר – במקרה כזה בודאי מותר כי זה יכול להביא לזיהום בכל הגוף.

6. אם כתוצאה מהנפיחות מרגיש חולשה בכל גופו מותר.

7. פרק יד שנחבל מותר להשהות את האבר הנפוח במים כי המים אינם מרפאים אבל בעקיצה שהמים מרפאים אסור להשרות.

8. הדבקה של מדבקת הזיהוי ע"ג יד מותרת דהוי כתופר תפירה שאינה של קיימא, אבל הסרה של המדבקה מהדף שהוא מודבק כדי לשים ע"ג היד אסורה. אבל בחולה שיש בו סכנה, שהזיהוי נצרך למנוע טעות מותר ועדיף לעשות בשינוי את הסרת המדבקה.

9. כן הדבר גם לגבי איסור החדרת קטטר , יעוין בשש"כ פ' לב סעיף נט.

10. הפוסקים מתירים לעשות אפי' מלאכות דאורייתא בשבת לנכרי משום פיקו"נ כ"ע לא נטפל בנכרים תגבר האנטישמיות בעולם ויש בזה סכנת נפשות.

11. הדרך העדיפה זה להשאיר פנס דולק בכיס.

12. להוציא מדבקה במחשב יש בזה בעיה של מלאכה דאורייתא בזה שמסירים את המדבקה ומדביקים ע"ג המבחנה ואם זה בשנוי הוי דרבנן אבל למלאת טופס יש בזה בעי' של כתיבה דאורייתא וכרוך בזה הרבה איסורי תורה של מלאכת כותב ולכן עדיף להוציא במחשב (למעט באיסורים עדיף).

13. כל דבר שלא גורם סכנה לחולה צריך עד כמה שיותר למעט באיסור @@

14. כל צרכיו זה אומר שאם ישאר בבה"ח הוא ישאר לבד ולא עם בני משפחתו ובודאי שהשהות איתם תקל עליו מותר. ובפרט שבביתו הוא מרגיש יותר בנוח.

15. מותר להזכיר שמות כי אמירת תהילים בציבור משמעותה שההתכנסות היא לשם תפילה על חולה אבל כאן זה אמירת תהילים לישועת כלל ישראל, ומצורפת בקשה פרטית.

16. אין בזה כל בעיה הוי פס"ר דלא ניחא לי' ומלאכה דרבנן של מוחק.

17. בלילה חובה לאותת וביום אם יש חשש שזה יכול לגרום לתאונות בוודאי שיכול לאותת.

18. 2000 אמה זה בקירוב קילומטר.

19. אם א"א לעשות בשינוי בודאי שמותר לחתוך פלסטר כרגיל וכמובן שמדובר בחולה שיש בו סכנה.

להדפסה

שאלות נוספות

כשרות ויטמינים

שלום רב, אני גר בחו"ל וקיימת בעיה בבירור כשרות ויטמינים שונים. האם מותר לקחת ויטמינים המסומנים במכילים מוצרים מן הצומח בלבד, בהנחה שיש ציבור גדול

קרא עוד »

נסיעת אחות לתורנות בשבת

שלום רב, אשתי עובדת כמתמחה בבי"ח בירושלים. כשיש לה תורנויות בשבתות, היא יכולה ללכת ברגל (חצי שעה) ולא להשתמש בהסעה של נכרים. כיוון שמדובר בהרבה

קרא עוד »

מניעת חופת נידה

נערה שאמורה להתחתן בעוד כחודש ויום החופה יוצא יום הטבילה והציעו לה לקחת כדורים חודש מראש בשם פרימולאוט מהיום על מנת למנוע חופת נידה והרב

קרא עוד »