כתוב הרי כי גבר מחוייב במצוות "פרו ורבו",שאלתי היא מדוע אין האישה מחוייבת במצוות "פרו ורובו"?
זו שאלה מעניינת הנוגעת ל"טעמא דקרא" (טעמי המצוות). קודם כל כדאי לדעת שיש מחלוקת תנאים בעצם העניין, האם אישה מחוייבת במצוות פריה ורביה. ראי מסכת יבמות (סוף פרק ו')
ההלכה היא כדעת חכמים שאישה פטורה.
וכאן ניתן לתת לפחות שני טעמים לדבר:
טעם ראשון: הקב"ה לא הטיל חובה ישירה על האישה מאחר וכל הריון כרוך בסיכון ממשי לאישה, ראי במאמרי 'קוים אחדים לדרכו של הג"ר שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל בהלכות רפואה ופיקוח נפש' (שער חמישי, פרק ב הערה 164) אך חשוב לדעת כי הסכמת האישה להינשא כוללת התחייבות לסייע לבעלה לקיים את המצווה, כאשר התחייבות זו מקורה בעצם הסכמתה להתקשר בקשר נישואין.
טעם שני: כדי לקיים את יישובו של עולם אין צורך בהטלת חובה הלכתית על האישה, שכן מעצם טיבעה יש לה רצון עז לאימהות, ודי ברצון זה כדי שהעולם יתיישב.
לעומת זאת, גבר, שרצונו בהעמדת צאצאים יכול להיות לפעמים נמוך מאד, הוספת המצווה מגדילה את סיכויי תרומתו להולדה וליישוב העולם
שלום רב, לצערי לא הבהרתי את שאלתי והיא לא הובנה כפי כוונתי. הרופא מאשר הפסקת הליתיום למשך 3 ימים לפני הצום אבל יש סיכון מסויים
בס"ד רציתי לדעת בבקשה יותר בהרחבה על הנושא של אם פונקאית. מהן ההשלכות והשאלות שמתעוררות בנושא זה מבחינה הלכתית ,מוסרית ורפואית? אשמח מאד אם תפנו
שלום רב! אני חולה במחלת "קרוהן" במעיים. מטופלת ע"י פרדניזון (15 מ"ג ביום),אימוראן, פנטסה, לוסק, וכו'. שאלתי היא האם אני יכולה לאכול ביום כיפור או