נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

שימוש במנוף חשמלי בשבת לחולת פרקינסון סיעודית

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

8 בנובמבר 2019

הרב המשיב: הרב יהושע וייסינגר

שאלה:

שלום רב.,
יש לי שאלה הלכתית שאודה על קבלת תשובתכם בהקדם לגביה.
אמי חולת פרקינסון סיעודית באופן מלא. בין היתר היא לא מסוגלת ללכת, לעמוד ולו גם לקום. במעבר בין מקום למקום היא מתניידת רק בכיסא גלגלים. עד לא מזמן בשביל לעבור בין הכיסא-כיסא גלגלים- מה וכו', אבי היה מריבן אותה בידיו בין כסא לכסא. אך אבי אדם מבוגר שאינו יכול עוד להמשיך ולהרים אותה, מה שצפוי לגרום לאובדן בריאותו, נזק בלתי הפיך לגבו וכיו"ב (אמר הינה כבדת משקל).
בלית ברירה לאחרונה רכשנו מנוף חשמלי שמחליף את אבי בהרמות.
רציתי לשאול האם ניתן להשתמש במנוף זה גם בשבת, שאל"כ אנו לא רואים כל חלופה, מלבד המשך ניסיונות אבי להרים את אמי עד שחלילה יגרם לו נזק בלתי הפיך כאמור.
אגב – ניסינו בעבר מנוף רבים שאינם חשמליים אך הסתבר כי לנוכח מצבה הקשה של אמי הם לא התאימו.
אודה לתשובתכם בהקדם.

בתודה מראש ובהערכה –
א

תשובה:

שלום וברכה,

  • כבר פסק הגרש"ז שמותר להזיז אותה עם המנוף המדובר, וכך כתב באסיא לא-לב, הע' 4 שם (תשמ"ב): "ולכן במקום צורך גדול הקרוב לפיקוח נפש ("קרוב לפיקוח נפש" פירושו שעדיין לא מגיע למצב של פיקו"נ אלא רק מתקרב אליו) יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי… לפעולה שאין בה איסור תורה". אמך המוגדרת כחולה, ויש צורך להזיזה, ממילא מותר להזיזה עם המכשור הזה. ראה עוד בנושא זה בספר רפואה מציאות והלכה, עמ' 44-45, (הוצאת מכון שלזינגר).
  • יש לציין שמכון צומת, הפיקו פיתרון הלכטכני מומלץ, ע"י הוספת שלט-שבתי למנוף במקביל לשלט המקורי. במערכת מתקינים מנגנון גרמא כפול: לחיצה (לחיצה בודדת) על כפתור בכיוון הרצוי לא תגרום לפעולה מיידית, אלא סורק מחזורי שולח פולס אלקטרוני מדי 5 שניות הבודק את מצב המתח. אם הוא מזהה שחל שינוי במצב המתג (בעקבות לחיצת המשתמש) בתוך כמה שניות המנוף יתחיל לנוע (בשיטת ה'גרמא') למשך כ-3 שניות. אציין שמתוך בירור שעשיתי מכון 'צומת' אינו משווק את המנופים, אלא רק את התקן השבת עבורם. לפרטים נוספים ולהצעת מחיר נא לפנות ל 02-9931442  שלוחה 111.

רפואה שלימה

[print_link]

שאלות נוספות

תאומים סיאמיים

אני תלמיד מבית ספר מדעים באשקלון. אני לומד ביואטיקה ואני מתעניין בתאומים סיאמים אך אין באפשרותי למצוא את הספרים הללו שהבאת לסטודנטית לסיעוד ששאלה גם

קרא עוד »

צום בסוף הריון

שלום , אני מתחילה ביום שישי ערב יום כיפור את שבוע ה – 39 וברצוני לדעת איך עלי להתנהג מבחינת הצום. לבית הכנסת, לא אלך

קרא עוד »