נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

תכנון ילדים לשם תרומת איברים, הלכה ואתיקה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

8 בפברואר 2010

הרב המשיב: האם אפשר להסכים עבור הקטן.

לגבי 1:

אם הקטן מבין והוא מודע לכך שהוא מציל חיים, לא שייך לחייב אותו לפי שהוא מתחת לגיל מצוות ומתחת לגיל מצוות אין שום חובה מוטלת על קטן. אבל בודאי אם הוא מסכים ומעוניין לתרום אפשר לקחת ממנו אם הוא בר דעת ומסכים לכך.

ומצינו שקטן נחשב כבן דעת לענינים מסוימים כגון מקח וממכר, וכן לענין נט״י מצינו שנחשב שיש כאן דעת נותן. וזה דווקא מגיל 6 ומעלה. וכן לגבי תרומת מח עצם, שזה צער שחוזר ומתרפא מעצמו אבל לגבי תרומת אברים בודאי שהסכמתו לא נחשבת כהסכמה כי עדיין אינו בוגר ולא הגיע לכלל דעת מושלם כמו שמצינו לגבי קרקעות שאדם פחות מגיל 20 לא יכול למכור קרקעות שירש מאביו.

לגבי 2:

האם הורים יכולים להסכים עבור הקטן, מצינו שהורה יכול להסכים לבנו קטן במקום שזה זכות עבור הקטן כגון גר קטן שמטבילין אותו עם הוריו, ויעוין שם שגם מלין אותו אפילו שיש בזה צער ועכשיו זה חוב ולא זכות, על כל פנים בסך הכל יש כאן זכות שנכנס תחת כנפי השכינה.

והוא הד״ן בנידון דידן הורים יכולים להסכים עבור הקטן אבל רק בנוגע לתרומת מח עצם שזה דבר שחוזר מאליו ומתרפא והקטן לא נחסר, אבל בנוגע לתרומת איברים בודאי שלא יכולים לזכות עבורו דהרי זה לא נוגע לכלל של זכין לאדם אלא זה זכין"מאדם"

לסיכום:

קטן יכול להסכים לתרום מרצונו מח עצם מגיל 6, וכן הורים יכולים להסכים עבורו גם לפני גיל 6.

אמנם בנוגע לתרומת אברים, הסכמתו של הקטן לא נחשבת הסכמה וכן הוריו לא יכולים להסכים עבורו,



שאלה:

1) האם מותר לתבוע הורים תביעה משפטית במקרה וההורים מחייבים לתרימת איברים (מתחת לגיל מצוות)? והאם מותר לעו״ד לשתף פעולה כנגד ההורים?

2) האם מותר לעשות שיבוט גנטי על מנת להציל חיים?

3) האם אחות מתחת לגיל מצוות שהובאה לעולם ע"מ לתרום את אבריה מחוייבת כאשר היא מבינה את העניין לתרום את אבריה?

תשובה:

אסור לקחת מאדם תרומת דם או תרומת מח עצם או איברים ללא הסכמתו.

באופן שנוגע להצלת נפש (פיקוח נפש) האם מותר ליטול ללא הסכמה, יעוין בתוס' פ' הכונס שאסור לאדם להציל עצמו בממון חבירו ומשמע שאפילו בדבר שנוגע לפיקוח נפש, אם כן קל וחומר בנידון דידן שאנו רוצים לקחת תרומה מאדם ללא הסכמתו, הגם שעל ידי זאת נוכל להציל אדם אחר. ויעוין ברא״ש שפסק שאם מתכוון להחזיר את הממון מותר משמע שאם אין אפשרות להחזיר את הממון אסור. והוא הדין בנידון דידן שאסור לקחת אפילו כשנוגע להצלת נפשות.

־ אם הוא מסכים, מותר, במקום שעל ידי זאת יצילו אדם אחר. וכאן יש מקום לדון:

1.

[print_link]

שאלות נוספות

סוכרת

אני חולה סכרת מטופל בכדורים :גלוקורייט, מטרופין רמת סוכר לאחר צום וכדורים 145-150 האם מותר לצום ביום כיפור

קרא עוד »

חימום בשבת

במזג אוויר קר עד כדי קיפאון (סערת שלגים), האם כשיש תינוק בקראוון בודד ללא שכנים החימום הוא פיקוח נפש? פשטות הפוסקים בסי' רעו ס"ה וסי'

קרא עוד »