האכלת פג בשבת – שאיבת חלב בפגייה
אשתי ילדה ב״ה יום רביעי האחרון בבית חולים רמב״ם בחיפה תאומים והם צריכים להישאר בפגייה לתקופה של חודש עד חודשיים. לפי הנחיית הרופאים, מאוד חשוב
אני אב לילד בן 16 הסובל משיתוק מוחין
מרותק על כיסא גלגלים
מסוגל ללכת רק מספר צעדין ועם עזרה
בקרוב נעבור שתי בשבתות בחו"ל
במקום אחר יש ערוב ואין לנו בעיה בתנועות הילד עם כיסא גלגלים
רגיל
במקום אחר מקום נופש אין ערוב
האם נוכל להסתובב עם הילד בכיסא גלגלים
באילו מגבלות?
אשמח לקבל תשובה
ראשית, ראה תשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין לשאלתך הקודמת בנושא ההליכון לפני כ6 שנים (שו"ת #406).
על פי העקרון שמי שיכון להתנוענע בכוחות עצמו נכלל ב"חי נושא את עצמו", יש להוסיף בנידון זה:
1. אם אפשר על ידי נכרי – וודאי מותר, כשאר צרכי חולה שנעשים על ידי נכרי, וזה פתרון עדיף.
2. אם אי אפשר על ידי נכרי יש לברר עם רב מקומי האם איזור הנופש מוגדר כרשות הרבים או ככרמלית (הרבה מקומות בימינו מוגדרים ככרמלית, שבו האיסור על טלטול יותר קל).
3. האם האזור מוגדר ככרמלית, אפשר להתיר להסתובב אם האיוורור והטיול מועיל לילד כדין "שבות שבות במקום חולי" (ע"י כעין זה בשש"כ פ"מ ס"ז הע' כ')
4. אם האזור מוגדר כרה"ר, קשה להקל אלא אם כן הילד מאד זקוק לאיוורור וטיול, שאז יש מקום להחשיבו כחלק מן הטיפול במחלתו.
בברכה
מאיר אורליאן
אשתי ילדה ב״ה יום רביעי האחרון בבית חולים רמב״ם בחיפה תאומים והם צריכים להישאר בפגייה לתקופה של חודש עד חודשיים. לפי הנחיית הרופאים, מאוד חשוב
בס"דשלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, להלן שאלה הנוגעת לעבודתי בשבת כאחות בבית חולים:מה דין הדבקת מדבקות עם שמות המטופל על מסמכים שונים, ומה דין הטבעת חותמת
שלום רבבהמשך לשאלתי הקודמת בנושא (#6682) פעילות גופנית בהלכה, אני מצרפת ממצאי מחקרים סטטיסטיים ביחס להשפעת פעילות גופנית על מחלות :מחקרים מראים יחס הפוך בין
שלום רב. אני בת 33 אם לשני בנים בן 2.8 שנים ובן שנה שיונק. לתינוק בן השנה אין אפשרות לקבלת תחליף חלב כי הוא אלרגי